Alla inlägg under maj 2009

Av Erica - 31 maj 2009 11:03



Plötsligt slår det mig att jag hade världens tillfälle att använda mitt visitkort för två veckor sedan, när ordföranden kom och knackade på. Han berättade att jag var revisor och så ville han ha min mailadress. Oförberedd som jag var gick jag och hämtade en post-it-lapp och skrev ner min mailadress på. Jag borde ju förstås ha gett honom mitt visitkort istället. Det är helt sjukt att jag inte kommer på det förrän nu. Vad är det för vits med att ha visitkort när man inte använder dem när folk ber om att få ens mailadress. Det var ett guldtillfälle. Vilken visitkortstabbe!


Av Erica - 30 maj 2009 23:51



Man behöver inte tala samma språk för att bli kära i varandra. Man behöver inte prata alls för att uttrycka sin kärlek. När man träffar par som inte talar varandras modersmål undrar man ofta hur det kan fungera. Men om man tänker efter så är det väl inte så konstigt.


För att få vardagen att fungera så är det bra om man kan göra sig förstådd. Men det är väl inte värre än att man gestikulerar tills den andra förstår, som man gör när man är på restaurang utomlands. Det kanske inte är så romantiskt att inte kunna säga vad man menar, men det är inte så romantiskt att prata om vardagsbestyr när man pratar samma språk heller.


När det gäller kärleken så behövs det inga ord. Jag är inte kär i Totte för det han säger, även om det är trevligt att få höra att han älskar mig. Det är pussarna, kramarna och det faktum att han är här bredvid mig som gör att jag förstår att han älskar mig. Så jag tror inte att det är ett så stort problem att älska varandra, även om man inte talar samma språk.


Av Erica - 29 maj 2009 14:59



Vad jag än gör så får jag mersmak. När jag bloggar vill jag fortsätta med det. När jag sover vill jag ligga kvar i sängen. När jag väl kommer igång med att diska eller städa så blir jag jättesugen på att diska allt eller städa hela lägenheten. När jag är ute och springer vill jag inte sluta springa. När jag och Totte sitter och myser i soffan, framför TV:n vill jag verkligen bara sitta kvar och fortsätta mysa.


Ibland är det bra att man känner för att göra klart det man håller på med. Men oftast är det bara dumt att jag inte vill gå vidare till nästa grej. Jag är så extremt svårstartad när jag inte vill komma igång med nästa grej för att jag har fått mersmak av det jag håller på med för tillfället. Och ofta går det inte att göra klart det man börjar med. Man måste göra avbrott för att göra andra saker också.


Om jag fick som jag ville så skulle jag väl sova en hel vecka i sträck först. Sedan skulle jag gå ut och springa en hel dag. Därefter skulle jag äta så att det räckte för en vecka, innan jag diskade en hel dag i sträck. Sedan skulle jag blogga i två dagar, och därefter mysa med Totte i en vecka. Då skulle jag slippa försöka ställa om känslan i kroppen så ofta. Då skulle jag bara få fortsätta med det jag håller på med så länge det känns bra.


Av Erica - 28 maj 2009 16:57



Det här fina kortet har jag tillverkat idag. Jag säger inte vem det är till, men det blev riktigt bra. Jag tycker om att göra egna kort. Det blir mer personligt då.


Av Erica - 27 maj 2009 23:55



Hur bra en film än är så är den aldrig lika bra som boken, om man har läst boken innan man ser filmen. Det är alltid något man saknar och något som är ändrat och något som går så fort att man knappt hinner se att det händer, fast det tog tre kapitel i boken.


Framförallt går man alltid miste om en hel massa känslor när man ser filmen jämfört med att läsa boken. I filmer måste karaktärerna i princip prata om hur de känner för att man ska förstå det. I boken står det i detalj, svart på vitt, hur de känner och tänker när de utför handlingarna. I en film kan man se om någon är rädd, men man kan inte uppleva den femsidiga förklaringen av exakt hur rädd personen är, varför personen är rädd och hur tankegångarna går för varje sekund.


När man tittar på en film kan man inte stanna upp och tänka efter på samma sätt heller. Ja, man kan pausa en film om man har den på datorn eller DVD, men det skulle kännas helt konstigt att göra det bara för att tänka efter lite. När jag läser en bok stannar jag gärna upp och tänker efter när det har avslöjats något som är av betydelse. Jag tänker efter hur allt hänger ihop, eller gråter lite om de händer något sorgligt. Ibland slutar jag att läsa och tänker på hur det skulle vara om det som hände i boken skulle hända i mitt liv. Men när jag tittar på en film kommer hela filmen på en gång och det finns ingen tid för eftertanke förrän hela filmen är slut, och man bara kommer ihåg hälften av den.


Jag tittar gärna på filmen, trots att jag har läst boken, och därför vet att filmen inte kommer att vara lika bra. Men jag undviker att se filmen innan jag har läst boken. Boken är alltid bättre än filmen, men om man har sett filmen först kanske inte boken är lika bra som den skulle kunna ha varit.


Av Erica - 27 maj 2009 11:02



Såhär hemskt ser det ut på golvet nu, för att jag fick städmani och hämtade upp en massa skit ifrån källaren. Det är på tiden att vi går igenom allt det här nu och slänger det som ska slängas. Och det är verkligen på tiden att de saker som jag skulle vilja ha en möjlighet att använda får en bra plats i lägenheten istället för att ligga nere i källaren och inte vara till någon nytta alls. Fast idag hann jag inte mer än att ta upp skiten från källaren. Vi får se när vi hinner sortera igenom allt.


Av Erica - 26 maj 2009 11:50



Totte och jag har ofta väldigt svårt för att äta nyttigt. Vi börjar med diverse sunda matvanor, men efter ett tag så går det inte att hålla sig till dem längre. Jag har kommit fram till att det är tiden som är problemet, inte maten. Jag skulle gärna äta grönsaker, nyttigt kött, grovt bröd och annan god mat. Det är inte för att jag vill undvika den nyttiga maten som det slutar med onyttig mat till slut. Det är för att jag glömmer bort att äta överhuvudtaget, eller för att jag vill vänta på att Totte ska komma hem innan jag äter så att vi kan äta tillsammans. När jag till slut ska äta är jag så hungrig att jag bara tar den mat som går snabbast att göra, vilket ofta är ett onyttigare alternativ.


Det känns som att jag kämpar hela tiden, varje dag, för att äta överhuvudtaget. Det är ett alldeles för stort steg att ta redan nu, om jag skulle försöka tvinga mig att äta något speciellt. Jag skulle förmodligen inte kunna hålla en diet som gick ut på att jag var tvungen att äta asgod onyttig mat varje dag heller. Det skulle sluta med att jag hoppat över att äta någon dag, eller att jag tagit en naturdietshake på jobbet för att jag inte haft tid att göra matlåda. Det är alltså inte själva den nyttiga maten som är problemet, utan det är tiden som inte räcker till. Det går inte att planera in måltider när man måste äta olika tider varje dag och inte ens vet när man går upp på morgonen hur man själv och Totte jobbar.


Jag tycker inte om att skylla ifrån mig och leva på löftet att det blir bättre i framtiden. Men jag tror ändå helt ärligt att det kommer att gå bättre att äta nyttigare och att komma ihåg att äta alls i framtiden, om både Totte och jag jobbar kontorstider. Det första steget mot nyttigare matvanor måste vara att börja äta regelbundet. Sedan, när man vet hur många måltider man ska äta per dag, och när dessa ska ätas, då går det att planera bättre så att man ser till att de måltiderna blir nyttiga.


Av Erica - 25 maj 2009 16:49



Ibland håller jag på med något när Totte kommer hem från skolan, och vill göra klart det innan vi sätter igång och pratar en massa. Jag kanske söker jobb eller bloggar och vill skriva klart stycket jag håller på med medan jag fortfarande kommer ihåg vad jag skulle skriva. Då ber jag vänligt, men bestämt Totte att vänta lite med det han vill säga, så att jag kan lyssna ordentligt sedan istället.


När man ber Totte att vara tyst så är han tyst i ca fem sekunder. Sedan börjar han prata om nästa grej, för han vet att han inte fick säga det han skulle säga först. Det har jag ju bett honom att vänta med att berätta. Men den nya saken han har kommit på att han vill säga räknas på något sätt inte, så då måste jag be honom igen att vänta med att prata tills jag är klar. Och fem sekunder senare har han kommit på en tredje grej som han börjar prata om.


Det är så roligt. Han försöker verkligen vara tyst, men han kan helt enkelt inte. Han vill prata med mig så fort han kommer hem. Det brukar sluta med att jag har fått höra början på fyra olika saker, ägnat flera minuter åt att be honom vara tyst, och tappat tanken på vad jag skulle skriva flera gånger, så att jag måste sätta mig in i det igen. Efter fem minuter kanske jag inte har kommit någon vart alls, fast jag skulle kunna ha gjort klart på en minut om Totte hade varit helt tyst. Det är ju synd att det ska behöva ta längre tid, men det är jättekul att Totte vill berätta massa saker för mig, så mycket att han inte ens klarar av att vänta tills jag kan lyssna.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards