Alla inlägg under december 2011

Av Erica - 27 december 2011 20:34


Detta är de ”kakor” jag har bakat till jul:



Havreflarn, skurna chokladkakor, kolakakor, saffransbiscotti, mozartkulor, chokladbiskvier och knäck.

Av Erica - 27 december 2011 20:24


Det var skönt att ta det lugnt i jul. Jag har bara gjort det jag vill göra, varken mer eller mindre. Pusslet blev färdigt tidigt. Promenaderna saknade snö. Sällskapet var trevligt. Men både Valdemar och jag har saknat Totte lite.


Här kommer julen i bilder:


           

Av Erica - 24 december 2011 12:00


Valdemar förbereder julen genom att ...



... önska er alla en God Jul med många julklappar och mycket choklad!

Av Erica - 23 december 2011 12:00


Valdemar förbereder julen genom att ...



... dansa i granen.

Av Erica - 23 december 2011 00:53


Mamma har laddat med choklad till julen. Mums!


 

Av Erica - 23 december 2011 00:51


När jag satt och åt lunch med en kompis på stan idag, så ringde läkaren. Det var helt oväntat, för vi skulle ju inte få veta något förrän efter nyår. Men hon berättade att snabbtestet visade att Embryon inte har den hemska sjukdomen. Det vi får veta efter nyår är bara lite extra saker som de också kollar nu när vi ändå gjorde fostervattensprov.


Jag blev så glad att jag började gråta, så fort jag la på. Min stackars kompis trodde förstås att jag var ledsen, men jag lyckades berätta för henne, mellan snyftningarna, att jag var glad. Innan jag berättade något mer för henne ringde jag Totte på en gång. Hans hjärta stannade nästan när jag ringde gråtandes och sa ”Läkaren har ringt.” men jag lyckades snabbt berätta att det var goda nyheter. Då blev han jätteglad och framförallt lättad.


Det känns förstås jättebra att veta att Embryon är frisk från den sjukdomen. Men jag kan inte säga att jag känner mig lättad, bara glad. Jag var ju inte så orolig innan, så det känns inte som att det är någon sten som har lättat från mitt hjärta. Men samtidigt går jag ju inte omkring och inbillar mig att allt helt säkert ska gå bra heller. Det gjorde jag inte innan jag fick beskedet, och det gör jag inte nu.


Hela tiden har jag en realistisk, mental förberedelse för att någonting kan gå fel. Även om Embryon inte hade den här sjukdomen så kan den fortfarande ha någon annan hemsk sjukdom. Och jag kan fortfarande få missfall. Det här vet jag och det har inte förändrats. Men jag tänker inte gå omkring och oroa mig för det, utan göra det bästa av situationen om den kommer. Det har inte heller förändrats.

Av Erica - 23 december 2011 00:33


Såhär kan det gå när man testar olika nagellack:



Jag var ganska nöjd så länge vi i alla fall höll oss till olika lila nagellack, men sedan spårade det ur lite på slutet. Imorgon blir det till att måla om dem, julfina!

Av Erica - 23 december 2011 00:22


Kön verkar vara det enda intressanta som gäller en bebis som ligger i magen, eller precis har kommit ut. Jag förstår verkligen inte varför! Okej, kön är en av de få saker man faktiskt kan ta reda på så tidigt, men det säger ju egentligen ingenting.


Bara för att det skulle råka vara en flicka så betyder inte det att den gillar rosa, är söt och kommer att vilja rida på hästar. Och bara för att det skulle råka vara en pojke så betyder inte det att den gillar blått, är tuff och vill spela fotboll.


I början spelar det absolut helt säkert ingen roll alls vilket kön bebisen har. Den kommer inte att göra något annat än att sova, äta, spy, bajsa, gråta och stänga handen runt vilket främmande föremål man än sträcker fram, oavsett om det är en flicka eller pojke.


Senare i livet har det inte heller någon betydelse vilket kön barnet är, även om alla barn utvecklas till att tycka om olika saker. Då är det mer intressant att få reda på vilka intressen just det här barnet har, oavsett om det stämmer överens med stereotypen eller inte.


Här är min lista på saker om mitt barn vilka jag är mer nyfiken på än vilket kön det är:


1. Om det har någon farlig sjukdom

2. Om det har någon missbildning

3. Om det vill amma eller inte

4. Om det skriker mycket

5. Om det bajsar mycket

6. Om det sover hela natten eller inte

7. Om det gillar sin mamma eller sin pappa mest

8. Vilken färg på ögonen det har

9. Vilken färg på håret det har

10. Om det suger på tummen eller vill ha napp

11. Vilken favoritfärg det har

12. Vilka maträtter det gillar

13. Om det är blygt

14. Om det gillar att vara ute eller inne

15. Om det gillar att pyssla

16. Om det gillar att spela dataspel

17. Om det är intresserad av mode

18. Hur bra det klarar sig i skolan

19. Om det kommer att hitta någon trevlig att gifta sig med

20. Om det kommer att ge oss barnbarn


Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Kön är en av de sista sakerna jag är intresserad av. Jag vill veta vad mitt barn är för person och individ. Vilka intressen och vilket temperament barnet har kommer att påverka mig och mitt liv mycket mer än vilket kön det har.


Sist men inte minst, snälla sluta göra barnkläder i endast tre varianter! Det finns tråkigt ofärgade kläder i vitt, svart eller grått, för dem som inte vet vilket kön de köper till. Sedan finns det rosa kläder med prinsessor på och blåa kläder med bilar på. Varför kan jag inte få köpa ett gul, grön, rosa, vit och blårandigt plagg till mitt barn? Bara för att jag inte vet vilket kön det är, så betyder det inte att jag inte vill ha färgglada kläder. Och varför kan jag inte få köpa en blå klänning till min dotter, om jag får en? Eller en rosa tröja med bilar på till min son, om jag får en?

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards