Alla inlägg under januari 2011

Av Erica - 31 januari 2011 12:26


Nu när jag nös kände jag mig plötsligt väldigt ensam. Självklart visste jag redan att jag var ensam i rummet, men det blev mycket tydligare när jag inte ens fick ett prosit när jag nös. Maddi sa visserligen prosit med sin starkaste röst, men det lyckades ändå inte riktigt bryta tystnaden och ensamheten. Tack ändå, Maddi!

Av Erica - 30 januari 2011 16:18


Valdemar blev exalterad så fort jag kom in genom dörren med paketet med skor som jag köpt på Brandos.se. Han ville hjälpa mig att öppna paketet så fort som möjligt, så att jag kunde prova skorna. Han tycker att det är jätteroligt att hjälpa till med bröllopsplaneringen. Dessutom är han mitt bästa smakråd. Om jag verkligen gillar något så håller han alltid med mig. Men om jag har oroande tankar i bakhuvudet så påpekar han alltid detta tydligt.



Rudolf har tagit sig ett välbehövligt bad. Eller egentligen en dusch. Han har suttit i badrummet och väntat på det här badet i snart ett halvår, och nu har han äntligen fått det. Rudolf gillade att bada. Det kändes blött och varmt mot pälsen, och så blev han alldeles fin och glänsande. Nu måste han bara torka också.


Av Erica - 29 januari 2011 19:55


För första gången har jag redan packat klart, fast jag inte åker förrän i övermorgon. Och när jag säger att jag har packat klart, så menar jag verkligen att jag har packat helt klart. Det är så otroligt skönt att ha dubbelt av allt, till och med i necessären, så att jag inte behöver vänta tills jag har använt grejerna klart innan jag kan packa ner dem.


Nu känner jag mig inte alls lika stressad. Jag känner mig helt lugn, som att det inte finns någonting mer jag måste göra den här helgen. Nu är det bara att ta det lugnt tills tåget går. Självklart är det så att jag har massor av saker jag måste göra den här helgen, framförallt bröllopssaker, men det är ändå en helt annan känsla när jag har packat klart.


Jag tycker alltid om att göra viktiga saker i tid, och att göra tråkiga saker först, för att sedan kunna njuta av de roliga sakerna. Så det är väl inte direkt en överraskning för mig att jag skulle tycka bättre om att få packa väskan klart mer än ett dygn innan jag sak åka, istället för att packa den de sista timmarna. Men jag känner mig ändå mycket mer avslappnad än vad jag trodde att jag skulle göra. Det här är det bästa jag har gjort på länge!

Av Erica - 27 januari 2011 12:16


Bröllopsstöket är i full gång och många saker är beställda och bokade nu. Det är nästan nödvändigt att vara ute i såhär god tid med vissa saker, men jag tycker samtidigt att det känns läskigt. När man bokar eller beställer något så säger de oftast ”Vi ses i maj!” och sedan är det bara för mig att hoppas på att allt verkligen är som det ska, fram tills maj.


Jag får panik när jag tänker på hur stressigt och eventuellt även dåligt det skulle bli om jag i maj får reda på att allt vi har beställt och bokat av någon anledning är som bortblåst. Jag dagdrömmer mardrömmar om att alla vi har beställt något hos har tappat bort våra beställningar. De står där som frågetecken när vi kommer för att hämta ut sakerna på utsatt tid i maj och säger ”Nej, det finns det ingen beställning från er i datorn. Den måste ha kommit bort.”. Och hur mycket de än kan tänka sig att ta på sig felet och rabattera varan och vara tillmötesgående, så kommer den ju ändå inte hinna bli klart till bröllopet om de inte börjar på den förrän i maj.


Bokningarna är jag nästan ännu mer rädd för att de ska komma bort. Det kanske vi inte märker förrän på bröllopsdagen. Tänk om vi kommer till kyrkan och det är ett annat par där som ska gifta sig på vår tid. Fy, vad hemskt det skulle vara! Men bokningar är i alla fall lättare än beställningar att ändra, om man upptäcker det i maj. Om någon har tappat bort vår bokning och vi bestämt säger att vi visst har bokat, så är det ju bara för dem att skriva in bokningen. Det räcker ju att man kommer på det en dag innan för att det ändå ska bli precis lika bra.


Det vi har beställt och bokat hittills, som jag måste gå och oroa mig för ända till maj, är bland annat vigselringen, frisören, brudklänningen, kyrkan och fotografen. Snart ska vi väl beställa en tårta också som jag måste gå och oroa mig för. Men festlokalen som vi har bokat är jag inte så orolig för. De har vi fortlöpande kontakt med, så jag får små bekräftelser på att de kommer ihåg oss lite nu och då. Fast det betyder ju förstås inte att de har rätt datum inbokat för oss. Usch, det var en hemsk tanke!


Om någonting skulle visa sig i maj att det inte är bokat eller beställt som vi vill, så tror jag ändå att jag skulle bli förvånad. Jag oroar mig ju inte för att jag tror att det kommer att skita sig. Jag oroar mig för att jag vet att det kan skita sig i värsta fall. Om jag till och med trodde att det skulle skita sig så skulle jag inte passivt gå runt och vara orolig. Då skulle jag kontakta stället och bekräfta med jämna mellanrum, eller redan aktivt påbörja plan B. Det skulle nästan kännas bättre, för då är jag i alla fall inte maktlös.


Frisören är en sådan som jag tänker ringa om någon vecka och kolla att min bokning verkligen är gjord. Hon sa också ”Vi ses i maj!” men hon sa att hon skulle dubbelkolla om hon kunde mitt datum och sedan ringa mig om jag får hennes kollega istället. Hon har inte ringt, och det kan ju vara en bra sak. Men jag vill verkligen bekräfta ändå, så att jag inte får veta först i maj att det är hennes kollega som ska göra mitt hår istället.


Det som skulle vara jobbigast, tråkigast och mest irriterande, om något visar sig vara fel, är om Totte (och även andra som tror att de är snälla) säger ”Det gör ingenting. Det blir bra ändå!”. Jag har väl för det första inte gått omkring och gjort massa bokningar i januari för att det blir bra ändå om man inte gör dem förrän i maj. Och för det andra så tappar man ju helt motivationen att ta tag i problemet och göra någon riktigt bra sista-minuten-lösning, om man får höra att det inte finns något problem. Det bästa jag kan göra är nog att konstatera att situationen suger och sedan göra på ett annat sätt som är bra. Jag vill absolut inte bara strunta i en grej (t ex tårta) bara för att den inte är beställd. Jag tar hellre tag i problemet och gör något bra av det (t ex bakar egna tårtor eller köper jättemånga helt vanliga tårtor från olika konditorier som säljer färdigbakat och gör en tårtbuffé). Så Totte, om det inte finns någon tårta i maj, så säg inte att det blir bra utan! Då går du miste om en tårtbuffé!

Av Erica - 26 januari 2011 21:41


Nu ska jag verkligen ta tag i min hälsosituation. Jag väger för mycket, har mindre muskler än jag vill ha, blir ofta trött eller hungrig för att jag äter fel och jag har egentligen massa energi i kroppen som vill ut, även om jag inte har tid med så mycket annat än stillasittande saker.


Första steget i mitt försök att må bättre och bli snyggare är inget annat än ett steg. Andra steget är också ett steg. Och när varje dag är slut ska jag ha gått minst tiotusen av de här stegen. Vad enkelt det är ibland när man inte krånglar till det.


Med stegräknaren i min fina iPod nano på plats hela dagen så finns det inga genvägar som lockar. Omvägar är det enda rätta. Lyckas jag samla åtminstone femtusen steg på jobbet så är det bara hälften kvar sedan, när jag kommer hem. Men det är svårt att hitta omvägar på jobbet. Ofta är det bara från datorn till toaletten som är motiverat, hur mycket jag än försöker.


Först tänkte jag tävla mot mamma varje dag och gå straffsteg om hon hade gått fler än mig. Vi provade det en vecka, men sedan upptäckte hon att hon inte känner för att gå straffsteg efter klockan åtta på kvällen när det är mörkt och vi har stämt av vem som har gått flest steg den dagen. Så nu ska vi kolla av det veckovis istället. Vi får se hur det går.


Jag tycker ändå att det är viktigt att jag känner mig motiverad att gå många steg varje dag, och inte tänka att jag kan gå fler steg senare i veckan för att ”klara mig”. Så jag tävlar mot min syster nu också, fast mot steg som hon gick när det var sommar och hon hade stegtävling på jobbet. Hon har säkert gått jättemånga steg, så nu är jag väldigt motiverad att gå så att jag slår henne.


En enorm fördel med att gå jämfört med att träna på gym, springa utomhus eller träna med hantlar hemma är att man inte behöver byta om, köpa gymkort på flera orter eller ha något tungt med sig i resväskan. Jag har allt jag behöver för att gå redan. Det enda jag behöver göra är att ta extra många steg varje dag. Skönt! Sedan ska jag fortfarande träna på gym när jag är på rätt orter, springa utomhus när snön försvinner och träna med hantlar när jag är hemma i Göteborg där jag har dem. Men jag ska framförallt gå, gå och gå. Varje dag, här och nu! Det finns inga ursäkter!

Av Erica - 26 januari 2011 21:16


Totte hjälpte mig att köpa några nya, hyfsat billiga smycken som jag kan ha på jobbet. Jag är faktiskt riktigt nöjd med det här halsbandet!


Av Erica - 20 januari 2011 15:19


SJ har fått tre telefonsamtal från mig de två senaste dagarna. Jag har förvirrande nog först köpt en tågbiljett att använda på söndag, sedan köpt en biljett att använda måndag en vecka senare, för att till slut köpa en biljett till fredagen innan måndagen. Att jag inte köpte alla biljetter vid första telefonsamtalet var för att jag ville boka allt så fort som möjligt och först var det bara en tid som var spikad. Sedan fick jag svar från hotellet på min mailbokning och då kunde jag boka nästa biljett. Den sista ville jag inte boka förrän min kollega som jag jobbar med nästa vecka hade svarat på mitt mail om vilken tid jag kan sticka på fredag.


Hela tiden har jag koncentrerat mig jättenoga så att jag inte bokar tågbiljetter åt fel håll eller mellan fel orter. Nu tror jag verkligen att jag har gjort rätt, men jag är ändå förvirrad. Det sköna med att åka på en måndag kväll skulle bli att jag får hela söndagen fri, och sedan kan jobba hela måndagen på kontoret innan jag åker. Igår kom jag på en till fördel, att jag kan lämna datorn på kontoret på fredag och bara åka hem, för jag kommer ju tillbaka på måndag. Den tanken försvann inte ens idag när en kollega frågade hur länge jag skulle stanna i Göteborg och jag svarade att jag åker på söndag.


Inte ens när jag noga studerade almanackan (där jag skrivit ner alla tågtider) gick det upp ett ljus. Det syns ju klart och tydligt att jag åker måndag kväll den 31:a januari. Alltså kan jag lämna datorn och jobba på kontoret på måndagen. Men så plötsligt såg jag att jag hade bokat in en tågresa till Göteborg fredag den 28:e. Då är jag ju inte i Göteborg och jobbar på fredagen och kan lämna datorn. Vad konstigt!


Men jag tänker ju en vecka fel. Suck! Det är ju nu imorgon jag skulle ha velat lämna datorn på kontoret, för det är då vi ska hem till Tottes föräldrar efter jobbet. Men då måste jag ju ha med mig datorn för att ha den att jobba med nästa vecka. Men måndag den 31:a är det ju inte så himla skönt att jobba på kontoret, när jag inte har jobbat där fredagen innan. För då måste jag ju packa upp den på kontoret och koppla i den, bara för att packa ner den igen på eftermiddagen när jag åker med tåget. Suck!

Av Erica - 16 januari 2011 13:52


Det har hänt en hel del med lägenheten den här månaden. Fönster har vi fått och fasaden är klar på nästan hela vår våning. Jag är glad att vi inte har hemska orangea fönsterkarmar, som den andra delen av området har. De här ljusgråa är mycket snyggare!



Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards