Alla inlägg under mars 2011

Av Erica - 30 mars 2011 12:42


Totte har kommit på att vi ska äta LCHF-mat nu, så att vi går ner lite till innan bröllopet. Det är en väldigt bra idé, men stackars Totte får laga all mat själv, för jag har inte tid att sätta mig in i det där. Jag hade hellre fortsatt med Naturdiet när det gäller tidsåtgång, både gällande lagande av maten och funderande på vad man ska äta. Men jag är jätteglad att Totte lagar all mat till mig nu, för LCHF är mycket godare och ”naturligare” än Naturdiet.


Problemet nu är att jag nästintill har panik över viktnedgången. Min brudklänning ska vara färdig för provning i april. Den storlek jag är då, den storleken blir de sista ändringarna i. Och april är ju i övermorgon!!! Förhoppningsvis är inte provningen förrän i slutet av april, men det är ju ändå max fyra veckor kvar. Det finns inte en chans att jag ska kunna göra någon betydande viktminskning. Panik!


LCHF är dessutom inte känt för att få folk att rasa i vikt. Det handlar mer om ett sunt sätt att äta, som i längden får en att må bra och hålla sin sunda vikt. Men nu har jag bara fyra veckor på mig, så det måste gå lite fort här. Förmodligen går det att öka på viktminskningen genom att träna ordentligt, men hittills har jag varit så slut efter jobbet att jag har somnat i soffan istället för att gå ut och springa. Detta har nog inte så mycket att göra med maten, utan snarare svårigheten att komma i säng i tid, men resultatet är ändå utebliven träning.


Positiva tankar är viktiga i sammanhanget, så nu ska jag ta upp några bra saker. För det första så har jag ju redan gått ner i vikt sedan jag beställde klänningen, så jag väger i alla fall inte så mycket som jag vägde då. För det andra är fyra veckor hyfsat lång tid ändå. Om jag går ner ett halvt kilo i veckan kommer jag i alla fall att väga mindre än jag har vägt på länge. Min bästa vikt i år var precis innan vi åkte till Gran Canaria och nu väger jag bara lite mer än så. För det tredje så är det korsettrygg på klänningen, så om jag fortsätter att gå ner i vikt efter att de har justerat klart den så kan jag nog ha den ändå. Och i så fall har jag ju snarare tio veckor på mig att gå ner i vikt till bröllopet. Dessutom har snön försvunnit och för varje dag temperaturen ökar utomhus blir jag mer och mer sugen på att springa. Till slut kan jag nog inte låta bli, även om jag är trött.



Av Erica - 29 mars 2011 11:39


Min tid på jobbet upptas nu av 90 % jobb, 30 % bröllopsplanering och 10 % övriga privata saker. Det blir ju 130 % så det är inte så konstigt att jag var tvungen att jobba över lite igår, och förmodligen idag också. Det känns effektivt i alla fall. Det är ju bra!



Av Erica - 28 mars 2011 15:54


Hjälp, vad förvirrat allting är just nu. Jag förstår knappt vad det är jag håller på med på jobbet. Jag vet inte vad jag ska tro om de olika tårtmakarna vi väljer mellan, när det gäller bröllopet. Det är jättekonstigt att hela tiden vara i Göteborg. Jag vet varken ut eller in.


Alldeles nyss svarade jag i telefonen och var bara nästan helt säker på att det var en av de två personer jag har mest telefonkontakt med just nu på jobbet. Men efter hela samtalet var jag fortfarande inte säker, så jag kollade upp telefonnumret. Då visade det sig att det faktiskt var den andra. Konstigt att de låter så lika på telefon!


Det mest förvirrande är nog att jag inte har fyrtioelva saker som jag måste göra när jag kommer hem. Nog har jag saker att göra alltid, men det känns som att det är hyfsat under kontroll. Kanske för att Totte har tagit på sig att laga all mat den här veckan, och dessutom plötsligt har vaknat upp och insett att vi ska gifta oss. Han är nästan lika aktiv som mig vad det gäller att boka in möten med olika bröllopsaktörer och tvinga oss att sätta oss ner och skriva olika bröllopslistor. Jag är fortfarande bättre än honom på att göra listor, men det är ändå kul att han tar ansvar för att en lista måste bli gjord. Då gör vi den tillsammans istället för att jag måste göra hela själv. Jag må vara förvirrad, men jag har det i alla fall bra!



Av Erica - 28 mars 2011 09:04


Bästa morgonen på länge fick jag uppleva i morse. Både Totte och jag kom upp ur sängen när vi skulle. Det fanns allt vi behövde till frukosten, så man behövde inte tänka ut något jobbigt substitut. Det bästa av allt på morgonen är alltid att slippa tänka!


Dator och andra jobbsaker fanns redan på plats på jobbet, i och med att jag har börjat ta för vana att jobba från mitt kontor i Göteborg och inte hemifrån. Jag behövde därför inte försöka tänka ut vad jag ska ta med min till jobbet. Dessutom hade Totte gjort matlådor till oss båda, så man behövde inte bäva för att åka hemifrån tills man hade listat ut lunchen.


Trevligast var att äta frukost tillsammans med Totte. Det brukar aldrig hända annars. Antingen orkar jag inte gå upp förrän Totte har åkt eller så äter Totte ingen frukost hemma utan väntar till frukostrasten på jobbet. Men nu satt vi och åt tillsammans. Det var ett jättebra sätt att börja dagen på!


Slutligen gick vi hemifrån samtidigt och åkte även samma spårvagn första biten. Allt var underbart tills Totte gick av. Sedan kändes det lite ensamt ett tag, men det gick över när jag kom fram till jobbet. Visserligen var det ingen där än, för jag hade för ovanlighetens skull kommit iväg i god tid. Men det var snarare mysigt än ensamt att sätta igång datorn och ordna på skrivbordet i lugn och ro innan de andra dök upp.


Om jag får välja själv så vill jag ha fler sådana här morgnar. Det är värt det att verkligen komma upp ur sängen tidigt om man får umgås med Totte på morgonen, mysstarta arbetsdagen och dessutom gå hem tidigare på eftermiddagen för att man har jobbat klart sina åtta timmar tidigare.



Av Erica - 24 mars 2011 22:16


Varför är egentligen versaler och gemener helt olika tecken enligt Office och T9? Det har irriterat mig otaliga gånger att man måste skriva om hela ordet bara för att man har råkat ha caps lock intryckt eller liknande. Varför kan den inte behandla bokstäverna precis som fet stil  eller kursiv?


Om man har glömt att skriva med fet stil kan man alltid gå in och ändra det efteråt, utan att behöva skriva om hela ordet. Man kan helt enkelt bara markera den text man vill ändra till fet och trycka på knappen för fet stil. Jag skulle vilja ha en likadan knapp som gör att om man markerar text man har skrivit med gemener, och trycker på knappen, så blir texten förvandlad till versaler.


Så svårt borde det ju inte vara! Det är inte så att jag ber datorn lista ut att jag vill ha ett helt annat tecken. Står det ”h” så vill jag ha ”H”, står det ”a” så vill jag ha ”A”. Man använder ju samma tangenter för att få fram bokstäverna, förutom att man håller in skift i ena fallet. Varför går det inte? Tydligen finns det någon anledning till att jag inte får ha min efterlängtade knapp. Antagligen får jag lära mig att leva med det. Men det skulle kännas bättre om jag i alla fall fick en förklaring!



Av Erica - 24 mars 2011 21:37


Att analysera är kanske inte alltid bra, även om jag tror det. I de allra flesta fall tycker jag bara att det är bra att analysera vad som gick fel, vem som bidrog med mest eller hur man hade kunnat göra något annorlunda. Det gör att jag kan förstå mina egna känslor och det gör att jag kan lära mig till nästa gång.


Analyser av när något har gått riktigt bra kan vara nyttiga de också. Om man tar reda på hur det kommer sig att alla var glada och nöjda, trots att de inte brukar vara det i liknande situationer, så kan man dra lärdom av det också. Men här får man inte gå till överdrift. När allting är bra kan man må bättre av att bara luta sig tillbaka och njuta.


Alldeles nyss blev jag väldigt glad när Totte frågade mig hur min dag hade varit, trots att hade sitter vid datorn och spelar. I vanliga fall är han helt okontaktbar vid datorn och om jag prata med honom så suckar han och försöker lyssna, men blir ganska fort irriterad. Den här gången hade jag inte sagt ett knyst. Det var han som inledde en konversation med mig, utan att verka ha något problem med att spela samtidigt. Dessutom lyssnade han verkligen på vad jag svarade, istället för att bara säga ”a” med jämna mellanrum. Jättetrevligt!


Tyvärr kunde jag inte låta bli att genast börja analysera situationen. Hur kommer det sig att han kan prata med mig nu? Vad ska jag göra nästa gång för att uppnå samma trevliga situation? Jag funderade till och med på att berätta för honom att jag tyckte att det var trevligt att han pratade med mig fast han spelade. Men jag lyckades hejda mig, för jag vet att det enda han skulle ha hört i den meningen är ”Alla andra gånger när du sitter vid datorn är jag missnöjd.” och det är ju i och för sig sant, men onödigt att ta upp nu när jag faktiskt är nöjd.


Nej, ibland borde jag nog lära mig att bara luta mig tillbaka och njuta över att jag har det bra, utan att tänka på att jag har det bra. Det värsta är att det är så svårt att stoppa tankarna. Varje gång det händer någonting bra tänker jag ”Åh, vad bra det här är. Nu ska jag bara njuta och inte tänka på varför.” och när den tanken har kommit så är det ju redan för sent. Då har jag redan analyserat. Då har jag redan inte bara njutit. Det är synd, för jag skulle verkligen tycka om att bara ha det bra ibland!



Av Erica - 22 mars 2011 20:45


Grekiska är nästan mitt modersmål nu. Ha, ha! Nej, men jag överlevde i alla fall Adobe Connect mötet ikväll. Läraren sa att alla pratade så att en grek skulle förstå, när vi läste de första texterna. Sedan blev det svårare, men det verkar inte som att någon skulle bli underkänd.


Jag var absolut inte bäst, men till min stora lättnad var jag inte sämst heller. Egentligen brukar jag inte jämföra mig med andra. Jag blir ju inte bättre på grekiska bara för att någon annan är sämre. Men nu när vi skulle läsa texter allihop var det ju bra att alla andra inte behövde vänta jättelänge på mig medan de klarade av att läsa sin bit supersnabbt.


Det känns som en enorm lättnad att jag har kommit in i grekiskapluggandet igen. Jag är överlycklig att jag inte gav upp när jag låg så mycket efter. Självklart är jag inte ikapp än, men det här mötet kändes ändå som en stor milstolpe. Dessutom blev jag bara sugen på att plugga ännu mer, nu när jag pluggade inför mötet. Det känns mycket mer lockande att plugga lite grekiska efter jobbet än att glo på TV, nu när jag jobbar i Göteborg och bor ihop med en konstant dataspelande person.



Av Erica - 21 mars 2011 21:30


Jag gillar inte att de har lagt in reklam under översta inlägget!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards