Alla inlägg under april 2013

Av Erica - 25 april 2013 20:28


Kursen i IT-rätt gick inte att göra en sen anmälan till. Jag kanske gör ett nytt försök nästa år. Men jag kunde inte släppa tanken på att plugga redan nu till hösten, så jag har anmält mig till en annan kurs istället. Ditt barns språk heter den och den handlar om barnets språkutveckling mellan 0 och 2 år. Jag hoppas kunna läsa fortsättningen till våren. Då handlar det om språkutvecklingen mellan 2 och 4 år. Det är tydligen då allt händer. Jag tycker att det verkar jätteintressant!


Den här kursen kommer jag nog inte ha ett dugg nytta av i jobbet, som jag skulle ha haft med IT-rätten. Men jag kommer att ha nytta av den i mitt privatliv när jag undrar varför Neo kommunicerar som han gör. Det är ju också bra! Den här kursen är däremot mycket mindre omfattande, så jag behöver bara lägga 6 timmar per vecka på den, i teorin. Det ska jag nog klara av trots heltidsjobb och sött barn hemma!


Nu återstår bara att hålla tummarna och vänta med spänning på antagningsbeskedet för att se om jag kom in på kursen trots sen anmälan! Hoppas!


Av Erica - 23 april 2013 14:24


Neo har inte börjat på dagis än, men jag har börjat jobba lite smått. Ikväll håller jag i andra passet på kvällskursen i juridik. Om mindre än en timme måste jag åka. Totte sitter vid datorn och Neo sover middag.


Just nu känns det som att det är torsdag och jag har hoppat bakåt i tiden till när jag jobbade i kassan på ICA. Jag sitter förlamad och väntar av tiden tills jag ska börja jobba. Hela torsdagarna gick åt till det förut. Det är ingen efterlängtad känsla.


Det är bara tre tillfällen kvar tills jag jobbar heltid igen. Då kan jag jobba på dagen fram tills kvällskursen börjar. Det är mycket bättre än att sitta av tid. Men helt ärligt skulle jag helst slippa jobba kväll överhuvudtaget. Vi får se hur planeringen ser ut till hösten.


Av Erica - 23 april 2013 13:56


Den här klistermärksmosaiken påminner mig om teckningar där man ska färglägga enligt siffror. Jag tyckte att det var jättekul när jag var liten, så när jag såg den här köpte jag den direkt. Det var till och med roligare med klistermärken än det var med färgen när jag var liten.


Jag känner genast för att köpa fler! Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra med dem när jag är klar. Det är egentligen en helt meningslös sysselsättning, och när jag är klar har jag en liten tavla som jag inte vill ha. Om jag bara slänger den kommer det nog kännas ännu mer meningslöst att göra den från början. Så det blir inte heller bra. Ja, ja, vi får se om jag har tid att göra några fler överhuvudtaget.


Av Erica - 23 april 2013 04:33


Plötsligt blev jag väldigt sugen på att läsa en kurs i IT-rätt på distans. Osmidigt att komma på det en vecka efter sista ansökningsdag. Men jag vet inte om det är världens bästa idé ändå. Jag är ju inte direkt känd för att ha för lite att göra. Även fast den går på halvfart blir det nog kämpigt med heltidsjobb samtidigt.


Totte föreslog att jag kan plugga på arbetstid om kursen är relevant för jobbet. Jag kanske ska kolla upp om det finns någon möjlighet till det. Någonting måste i alla fall hända snart, för det finns absolut inga jurister alls på jobbet som kan lära mig något. Jag vill utvecklas nu!


Av Erica - 21 april 2013 22:20


På förmiddagen idag var det Neo som var ynklig. Han grät så fort minsta lilla gick emot honom. Dessutom ville han sitta i knäet hela tiden.


Hela eftermiddagen och kvällen är det däremot jag som har blivit mer och mer ynklig. Jag känner mig lite förkyld och har ont i ena foten, men framförallt har jag mensvärk. Jag inbillar mig att den är värre nu än innan jag blev gravid med Neo. Totte har värmt vetekudden åt mig, i omgångar, medan jag har legat och tyckt synd om mig själv och slötittat på TV.


Rollen som offer passar mig inte alls egentligen, så efter bara någon timme började jag ta tag i saker. Foten och ryggen gör fortfarande lika ont, men det kan jag ju inte låta stoppa mig. Nu har jag kollat upp telefonnumret till optikern jag ska ringa imorgon, kollat mailen och planerat Neos lunch. Dags att sova mig pigg och kry!


Av Erica - 21 april 2013 00:42


Tänk om jag kunde ringa optikern och beställa tid för synundersökning, på dagtid när de svarar i telefonen. Tänk om jag kunde öppna posten på eftermiddagen, direkt när jag tar in den. Tänk om jag kunde starta en tvätt och vara säker på att även kunna hänga upp den när den är klar. Tänk om jag kunde sitta ner i fem minuter och äta mellanmål. Ja, tänk om jag kunde göra något av allt det där som känns så självklart och fullt möjligt när vi är ute på barnvagnspromenad, men blir så uppenbart omöjligt när vi kommer hem till verkligheten.


Tänk om jag åtminstone kunde storstäda mitt skrivbord, sent på kvällen. Tänk om jag på golvet kunde lämna en liten hög med tidningar som ska slängas nästa dag. Tänk om jag kunde lägga ett viktigt papper på vardagsrumsbordet. Tänk om jag kunde ställa lådor på golvet och sortera saker i. Tänk om jag faktiskt kunde städa så länge jag orkade en lördagskväll, utan att behöva gå upp kl 7 nästa morgon.


Tänk om jag fick en hel helg för mig själv hemma. Tänk om ingen annan var här på hela tiden från fredag eftermiddag till söndag kväll. Tänk om jag fick planera hela dygnen själv, utan att behöva tänka på andra. Tänk om jag fick ta tag i allt jag ville ta tag i, och inte ens behövde bli klar samma kväll. Tänk vad bra det skulle vara. Tänk vad mycket jag skulle få gjort.


Tänk vad underbar Neo är när han skrattar. Tänk vad roliga saker Neo hittar på. Tänk vad mycket bättre livet är med honom här. Men tänk vad vi båda skulle må bättre av få ordning här hemma innan vi fortsatte leka.


Av Erica - 9 april 2013 14:10


Vid lunch lämnade jag Neo till sin farmor och ser nu fram emot ungefär ett dygn barnfrihet. Det behövs för att hinna fixa allt inför Neos födelsedagskalas på lördag. Allt går tio gånger fortare att göra när Neo inte är med. Dessutom är ju vissa saker hemliga för honom, vilket i och för sig inte hindrade mig från att gå och köpa födelsedagspresent till honom igår och låta honom själv välja färg genom att sträcka sig efter den han ville ha. (Han valde blå. Är det nu den ojämställda mannen i honom börjar visa sig? Nej, den blå var faktiskt finare och den andra var grön, så han gillar nog fortfarande rosa!)


Det första jag skulle göra var att köpa ett extra hyllplan på IKEA. Bara att ta sig i och ur bilen går ju hundra gånger fortare utan Neo. Inne på IKEA gick det snabbt och lätt att förflytta sig utan en barnvagn eller tung Neo i famnen. Men det var förstås ensamt att inte ha honom att prata med. Det kändes ändå lite lyxigt att kunna gå och titta utan att behöva ta hänsyn till någon annan eller lyssna på ständigt gnäll samtidigt (oftast Tottes, men även Neos).


Ut kom jag förstås med en hel kasse mer än bara ett hyllplan. Trots det känns det som att jag verkligen bara gick in, handlade snabbt och smidigt och gick ut. Det jag samlat på mig i kassen tog jag på vägen och var inget jag var tvungen att köpa eller tvungen att leta efter för att hitta. Det känns bra! Nu ska jag hem och pyssla med hemligheterna i kassen innan Totte kommer hem.




Av Erica - 8 april 2013 20:58


Nu börjar det kännas riktigt bra att vara föräldraledig! Fast riktigt jobbigt också. Ungefär som ett aerobicspass. Man trivs, tycker att det är kul och mår bra, men man måste ge järnet hela tiden och är helt slut efter varje pass.


Det är säkert flera olika saker som gör att det känns så bra nu. En viktig sak är att det var så länge sedan jag jobbade nu att mitt fulla fokus på riktigt ligger på Neo. Jag har inte glömt bort jobbet, men det var så länge sedan jobbet var min verklighet, att jobbet inte känns lika viktigt längre. Neo känns viktig. Gå på sångstund på öppna förskolan känns viktigt. Det är skönt att få tycka att sångstunden är viktig och att livet får en mening när man går på den sångstunden då.


En annan sak som gör det väldigt roligt att vara föräldraledig nu är att Neo är roligare nu. Han busar, skrattar, reagerar och utforskar. Det känns kul att han förstår mer nu och har så stark vilja. Men det är ju jobbigare också. Man måste hela tiden vara med och leka med honom eller kolla honom så att han inte leker med något han inte får.


Jag utesluter inte att solen har med saken att göra också. Allt känns roligare och mer meningsfullt på sommarhalvåret än på vinterhalvåret. Att göra "high five" med Neo när han gungade i vårsolen häromdagen i lekparken, var det absolut roligaste jag har varit med om på länge. Han fick en skrattattack varje gång jag klappade hans hand. Solens strålar mot min kind och barnskratt i mina öron. Full fokus på nuet eftersom det inte finns något annat jag måste göra. Det kan nog inte bli bättre!






Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards