Alla inlägg under juni 2013

Av Erica - 26 juni 2013 19:13


Neo var lite dålig i magen igår, så de ville inte att han skulle komma till förskolan idag om han inte var bättre. Jag stannade hemma med honom för säkerhets skull, men han verkar må bra idag.

Vi har varit till ortopedtekniska och fixar större skor till skenan. Sedan var vi till mitt jobb och jobbade lite, innan vi åkte hem med jobbdatorn. Hemma har vi ätit, sovit middag och lekt. Det är så roligt att leka med honom nu när han förstår mer och mer. När jag frågade om lampan var tänd tittade han på lampknappen. Han har fattat hur det hänger ihop!

Av Erica - 25 juni 2013 17:29


Reseplaneraren, Västtrafiks app för buss-och spårvagnstider, tänker inte alltid riktigt likadant som mig. Om jag skriver in hållplatsen jag befinner mig på och söker efter bussar som går dit jag ska, så har appen förvalt nuvarande tidpunkt för avfärd. Det här passar mig ofta perfekt, för om jag står på hållplatsen tar jag ju helst nästa buss som går. Det finns dock två problem med appen.

Det första problemet är att appen inte fattar att man kan hinna med tidigare bussar som är försenade. Den skriver alltid ut ordinarie avgångstid och lägger till "+4" om bussen är fyra minuter sen. Det tycker jag är bra. Men när man söker efter nästa buss som går kl 17.10 så visar den inte bussar som går 17.08 +4, alltså 17.12 Detta leder ibland till att jag tar andra bussar som tar omvägar, för att de t.ex går 17.11, medan nästa bra buss enligt appen inte går förrän 17.30 (fast den alltså egentligen går 17.12)

Jag har precis börjat med att gå in och ställa om söktiden till för fem minuter sedan. Jag känner mig som en stor tidsoptimist när jag försöker hinna med bussar som redan har gått. Men, som sagt, det är ju bara den ordinarie tiden som har passerat.

Det andra konstiga med appen är att den alltid tycker att man ska åka så sent som möjligt för att hinna fram. Självklart vill man göra så om man är hemma eller sitter och jobbar. I dessa fall vill man inte åka i förväg för att sedan vara tvungen att vänta onödigt länge på bytet. Men jag redan står på hållplatsen tänker jag inte så. Då vill jag åka med första bästa buss som tar mig en bit på vägen. Det spelar ingen roll för mig om jag väntar vid den här hållplatsen eller nästa.

Det värsta är att appen inte ens visar en buss jag hade kunnat ta direkt. Sedan kanske bussen den föreslår är tre minuter sen. Och då missar jag bytet vid nästa hållplats. Jag måste alltså gå in och söka mellan de första hållplatserna för sig för att få upp alla bussar som går. Sedan får jag göra en ny sökning vidare mot mitt slutmål. Suck!

Av Erica - 25 juni 2013 14:50


Jag har snyggat till min almanacka med bilder på Neo och mig. Det var verkligen på tiden. Halva året har ju nästan gått, utan att jag har haft några bilder. Jag är verkligen nöjd med resultatet.

Av Erica - 24 juni 2013 22:24


Totte påstår att det är dags att slänga några nagellack när inte alla ryms i två lådor. Jag förstår inte hur han menar. Nästan alla är olika nyanser.


Ska jag tillägga att det här inte är alla mina nagellack? Några ligger i min necessär och några är i Uppsala.

Av Erica - 24 juni 2013 20:44


Min nya planering innebär att jag öppnar post vid köksön medan Totte plockar in i diskmaskinen. Det ledde idag till att vi skrattade hejdlöst och jagade varandra runt köksön.

Det finns en baktanke med min planering och den fungerar uppenbarligen. Meningen är nämligen inte bara att posten ska öppnas och disken ska bli ren. Den största tanken med min planering är att vi ska umgås, ha roligt och tycka om varandra. Lycka!

Av Erica - 23 juni 2013 16:36


Just nu tittar jag på Identiska fyrlingar på Kanal 5. Det är fyra treåriga tjejer som ser exakt likadana ut. Det jag inte förstår mig på är varför mamman envisas med att klä dem i exakt likadana kläder och är rädd för att de ska vilja göra saker på egen hand. Nu, på deras treårsdag, fick de för första gången välja sina egna klänningar.

Om jag fick fyrlingar (eller tvillingar) skulle jag aldrig klä dem i likadana kläder! Jag skulle speciellt inte göra det när de var små bebisar. Om man inte har olika kläder på dem kan man ju inte hålla isär dem. (I programmet hade de skrivit namn under fotsulorna på dem!) Men förutom att det är opraktiskt att klä dem likadant så tror jag att det är extremt hämmande också. De får ingen naturlig förståelse för att de är olika personer som är unika och värdefulla för den de är. När de aldrig får åka i väg och göra något på tu man hand med ena föräldern har de aldrig någon chans att skaffa egna erfarenheter heller.

I programmet pratade fyrlingarna med artonåriga fyrlingar på Skype. Då frågade en treårig fyrling varför en av de artonåriga fyrlingar hade en annan frisyr än de andra tre. Jag tycker att det är hemskt att hon tycker att det normala skulle vara att ha exakt likadan frisyr. Inga andra människor eller syskon har likadana kläder eller frisyrer. Bara för att man är fyrling eller tvilling betyder det inte att man inte får vara unik.

Mina fyrlingar, trillingar eller tvillingar eller femlingar eller vad som helst, skulle få olika kläder, olika frisyrer och olika saker. De skulle få egentid med mig och med Totte och de skulle få leka med en kompis utan att de andra följde med. De skulle dessutom få egna saker. Många leksaker kan man förstås leka med allihop, som lego, men jag skulle ge dem individuella födelsedagspresenter och olika ryggsäckar och varsitt gosedjur av olika sorter.

När de är stora nog att visa vad de själva vill skulle de få välja lite mer själva. Om några av dem vill ha likadana saker eller kläder då, så skulle de få det, men inte förrän de kan begära det själva, och fortfarande inte varje dag! Är det bara jag som tycker så!?!

Av Erica - 23 juni 2013 12:54


Idag har vi inhandlat små lådor för att få ordning på saker och ting här hemma. Nagellack är det tänkt i två lådor. När jag börjar sortera märker jag vad jag ska ha i de andra lådorna. Troligen måste jag köpa fler lådor också. Men de var faktiskt rätt så billiga för att vara Muji!

Av Erica - 21 juni 2013 14:38


Neo har dansat runt sin första midsommarstång idag. Han hade feber och sov bort hela firandet, men piggnade till och fick dansa ensam med mig ett varv runt. Små grodorna sjöng vi.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards