Alla inlägg den 13 december 2011

Av Erica - 13 december 2011 16:45


När tåget jag nyss åkte stannade i Stockholm var det världens glapp mellan tåget och perrongen. Det största glapp jag någonsin varit med om, och jag åker ändå rätt mycket tåg. Det var som att det saknades ett helt trappsteg för att det skulle bli som på en vanlig perrong. Märkligt!


”Gamla och sjuka människor måste ha svårt att ta sig av här”, tänkte jag när jag närmade mig utgången, men jag var inte orolig för egen del. Men så när jag stod på nedersta trappsteget och tog sats för att ta ett stort steg över glappet ner på perrongen med hela min tunga packning, då dök det plötsligt upp en tant utanför på perrongen. Hon kom med stressade steg och ställde sig mitt för dörrhålet som att hon var på väg att gå på tåget.


Min första impuls var att hejda mig och bara ta ett hälften så stort steg som jag hade tänkt, så att jag inte skulle krocka med henne. Det var en himla tur att jag lyckades motstå den impulsen, för om jag hade tagit ett kortare steg så hade mitt steg hamnat i luften och jag ramlat ner och fastnat sprattlandes mellan tåget och perrongen. Jag vet inte hur jag lyckades undvika det, men den automatiska reaktionen att inte gå rakt in i folk var väl helt enkelt inte lika stark som reaktionen att undvika att sätta foten i luften.


Väl ute på perrongen landade jag framför henne, sådär obehagligt nära som man inte vill vara en okänd person, öga mot öga. Men jag lyckades i alla fall att inte fysiskt krocka med henne. Hon hade vett att ta ett steg tillbaka så att jag kunde gå vidare, men så fort jag hade tagit mig förbi siktade hon på tåget igen. Konstigt, för det var nämligen ändstationen, så ingen skulle gå på tåget här.


När jag hade gått några steg vände jag mig om och såg att hon stod och pratade och var sällskaplig med en kvinna som precis hade gått av tåget. Hon var alltså helt enkelt onödigt ivrig att träffa sin kamrat. Jag tror inte ens att hon såhär i efterhand förstår hur nära det var att hon fick mig halvt ihjälklämd på spåret. En del människor är farliga fast de inte vet om det. Men framförallt var den där perrongen mycket farligare än jag var beredd på.

Av Erica - 13 december 2011 12:00


Valdemar förbereder julen genom att ...



... gå luciatåg med gosedjuren.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards