Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Erica - 14 augusti 2009 15:09



När jag och Totte har bestämt att jag ska göra något så brukar jag se till att det blir gjort inom rimlig tid. Och om jag inte har gjort det så har jag i alla fall vett att få dåligt samvete när han säger åt mig och håller med honom om att jag borde göra det så fort som möjligt.


Men när vi har bestämt att Totte ska göra något är det inte lika effektivt. Han börjar oftast inte ens fundera på att göra saken förrän jag påminner honom. Och inte ens då blir det gjort. Om jag lite i förbifarten säger att det vore trevligt om det där blev gjort ser man inte en gnutta dåligt samvete i honom.


Det enda sättet att få Totte att göra något som vi har bestämt att han ska göra är att säga till honom på skarpen. Då får jag honom att vakna till. Då först förstår han att det här inte bara var något som han fick göra om han ville någon gång i framtiden när han har lust och inte har något bättre för sig, utan något som jag räknar med att han ska göra så fort han har tid och som jag väntar på att han ska göra för att det förbättrar mitt liv.


Så var det med propplösaren. Vattnet rann undan så långsamt i handfatet att jag var tvungen att avbryta mig mitt i ansiktstvättningen varje kväll och vänta på att vattnet skulle rinna undan innan jag kunde fortsätta. Jag vet inte mycket om propplösare, men jag hade kunnat ta reda på det jag behövde veta för att köpa propplösare om det inte var för att Totte sa att han visste precis vad vi behövde. Vi bestämde alltså att han skulle köpa propplösare och inte jag.


Flera veckor och många timmar vid datorn senare hade han fortfarande inte köpt någon propplösare, fast jag hade påmint honom flera gånger. Hade det varit jag så hade jag struntat i en timme vid datorn och åkt in tidigare till jobbet, förmodligen redan dagen efter att vi pratat om propplösare, och gått på affären innan jobbet. I värsta fall hade jag cyklat till Konsum en dag när jag var ledig ifall Totte hade påmint mig om jag inte hade gjort det redan första dagen.


Igår sa jag till på skarpen. Det visade sig att Totte inte hade haft en aning om att det rinner undan så långsamt att jag får problem varje gång jag tvättar ansiktet. Okej, det kunde ju han faktiskt inte ha vetat. Men han visste ju att det rann långsamt och om han har fått i uppgift att köpa propplösare så borde han utgå ifrån att han ska göra det så fort han har tid, även om det inte är superkris. Efter att jag berättat för honom igår kväll hur viktigt det var för mig att den här propplösaren införskaffades tog det inte lång tid innan det blev gjort. Redan när jag vaknade i morse hade han varit till Konsum och köpt propplösare och frukostbröd.


Jag hatar när det hjälper att säga till på skarpen. För om han anstränger sig mer för att lyckas med sin uppgift efter att jag har sagt till honom på skarpen så betyder det att han inte har tagit sin uppgift på tillräckligt stort allvar från början. Man kan säga till mig på skarpen också ibland om man vill, men det hjälper förmodligen inte. Att jag inte har gjort något är antagligen för att jag absolut inte har haft tid och jag kommer inte att få mer tid att göra det för att någon säger åt mig på skarpen. Oftast har jag prioriterat rätt från början och gör allt som har bestämda deadlines som håller på att gå ut först. Så om man säger åt mig på skarpen angående något utan deadline så kommer jag ändå inte att ta tag i det redan nästa dag, för då har jag något med deadline nästa dag som ska göras först.


Även om inte Totte kunde veta att situationen i handfatet påverkade mig varje dag, så borde han ha tagit sin uppgift på allvar. Det hade inte varit jobbigare för honom att cykla till Konsum istället för att sitta vid datorn första dagen vi pratade om propplösare, än det var för honom att cykla till Konsum idag. Men hade han gjort det första dagen så hade jag sluppit en hel del irritation vid ansiktstvättandet.


Om det krävs att man säger till på skarpen för att få varje liten grej gjord måste jag ju gå omkring och säga till på skarpen hela tiden. Och vill jag inte det så får jag stå ut med att bara de absolut viktigaste grejerna blir gjorda. Jag tycker att även saker som inte är superviktiga ska bli gjorda. Och speciellt dessa grejer borde bli gjorda utan att man säger till på skarpen. Jag förstår inte var problemet ligger. Har man kommit överens om att någon ska göra något så ska det väl inte behövas någon mer motivation eller något mer skäll. Det är ju redan bestämt, så oavsett om det är viktigt eller inte så är det bara att göra det så fort som möjligt. Det är alltid viktigt att hålla vad man lovar.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards