Alla inlägg den 28 februari 2012

Av Erica - 28 februari 2012 11:19


Min kära make har kommit fram till att han har ADD. Jag är villig att hålla med honom, men jag tycker fortfarande att han ska se till att få en riktig diagnos om han vill gå omkring och skylla på detta för att slippa hjälpa till här hemma.


De vanligaste symptomen är:

  • Lättdistraherad av yttre stimuli
  • Svårt att följa instruktioner från andra
  • Svårt att bibehålla uppmärksamhet
  • Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
  • Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
  • Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
  • Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Dessutom är det vanligt att man blir dataspelsberoende om man har ADD. Allt det här stämmer in perfekt på min älskade Totte. Det är inte konstigt att jag blir galen på honom ibland.


Igår när han kom hem gick lägenheten från att vara lugn och skön till att bli ett kaos på en minut. Han satte sig i soffan med mig och slog på TV:n samtidigt som han började prata med mig. När jag bad honom göra en macka till mig tog han fram bröd ur frysen och lade i mikron samtidigt som han tog en tidning med sig in på toa och lät TV:n stå på och mikron pipa i evighet när den blev klar. Såhär fortsatte det tills jag hade fått min macka. Sedan blev han plötsligt totalt uttråkad. Det var alldeles för lite att göra, så han ville spela sitt totalkrävande dataspel istället.


Jag är glad att saker och ting blir gjorda så fort ibland, men det är lite jobbigt att allt ska hända samtidigt. Och inte sällan glömmer han mitt i bort något av det han har påbörjat, så att det aldrig blir klart. Då blir det jag som får gå runt och slutföra. Det är även jobbigt att han inte kan avgöra vad som är viktigast eller vad konsekvenserna kan bli av att göra eller inte göra vissa saker. Han sätter igång med allt på en gång, även det som inte är viktigt. Sedan kan han avbryta vad som helst mitt i, även det som är viktigt.


Hoppas att han får en diagnos. Det skulle nog vara skönt för oss båda att veta varför han inte kan koncentrera sig på det som är viktigt. Men jag vill inte att han bara ska använda diagnosen till att skylla ifrån sig och slippa göra saker ”för att han inte kan”. Jag vill hellre att han får tips på hur en person med ADD kan göra för att kunna koncentrera sig när det verkligen behövs.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards