Direktlänk till inlägg 14 april 2012

Vila, värme, pasta, kärlek

Av Erica - 14 april 2012 19:45


Vattnet gick igår morse, fem veckor för tidigt. Där stod jag på ett hotellrum i Falun, utan Totte, utan förlossningsväskan och utan en aning om vad man egentligen ska göra när vattnet går. Trots detta kände jag ingen panik, bara en vilja att fixa så att allt blir så bra som möjligt.


Det första jag gjorde var att ringa Totte. Han lät lite lätt panikslagen, men hade ändå huvudet rätt bra på skaft. Efter flera samtal hit och dit, samtidigt som jag tiggt bindor från receptionen och till slut lyckats klä på mig, stod det klart att jag skulle på koll på Falu Lasarett.


Mamma och pappa satte sig i bilen på väg till Falun samtidigt som min supersnälla kollega skjutsade mig till sjukhuset. Där konstaterade de att bebisen mår bra och att jag än så länge inte har några värkar. Det var helt okej för dem att jag gjorde ett försök att ta mig hem till Göteborg.


Totte mötte upp i Laxå och vi åkte två bilar ner till Göteborg medan vi höll tummarna för att värkarna skulle hålla sig borta. Det gjorde de också och vi hann både hämta ut barnvagnen, köpa blöjhink och bädda vaggan innan dagen var slut. Vid det här laget hade vi börjat hålla tummarna för att värkarna skulle sätta igång istället, men så blev det inte.


Under natten fick jag vid två tillfällen för mig att jag hade mensvärksliknande, lätt smärta i magen. Men när jag vaknade kändes det som att jag lika gärna kunde ha drömt det. Värkarna lyste med sin frånvaro hela morgonen medan vi åkte till Östra sjukhuset för nästa koll. Bebisen mådde fortfarande bra och jag hade fortfarande inga värkar.


De skickade hem oss med order om att ägna dagen åt vila, värme, pasta och kärlek. Sedan fick vi en tid för igångsättning imorgon. Infektionsrisken blir för stor om man väntar mer än två dygn efter att vattnet har gått. Så imorgon börjar det i alla fall. När vi är i mål och bebisen är ute går inte att säga, men en förlossning som börjar med igångsättande kan ta flera dygn.


Praktisk och effektiv som jag är har jag inte ägnat dagen åt så mycket vila och kärlek, utan istället hunnit med att deklarera, skicka in föräldraledighetsansökan till jobbet och med hjälp av mina föräldrar tömt alla sopor i lägenheten. Sådant känns skönt att ha gjort så att man inte behöver tänka på det när bebisen väl är här.


Värme finns det gott om och pasta har jag fått i mig, så helt olydig har jag inte varit. Nu på kvällen har dessutom Totte kommit hem från en utflykt med en kompis (som jag skickade iväg honom på för att slippa ha honom vid datorn) och då har kärleken gjort sig påmind också. Vila planerar jag in att få i form av att gå och lägga mig i tid för nattens sömn. Jag tror dessutom att jag kommer att kunna sova mycket bättre nu när jag har fått ordning på så mycket pappersbestyr och städning att det inte finns något att ligga vaken och fundera över hur man ska hinna med.


Det kändes väldigt jobbigt först, att bebisen kommer att komma innan vi har haft förlossningssamtal med barnmorskan på MVC, innan vi har fått ordning på alla papper och innan vi ens har gått sista gången på föräldragruppen. Men nu när vi i alla fall har fått köpt allt det viktigaste, fått ordning på de flesta papperna och städat i ordning lägenheten så känns det bara underbart att få sin bebis redan nu. Jag är konstigt nog fortfarande inte orolig inför förlossningen, trots att vi som sagt var inte ens har hunnit med de sista förberedelserna på MVC och i föräldragruppen. Det känns inte viktigt längre. Jag vet att jag har förmågan att föda min bebis. Det kommer att gå bra.


Många saker kanske till och med löser sig till det bättre. Det är förmodligen ännu roligare att gå VårRuset med barnvagn än med supergravidmage! Och förutsatt att jag kommer att kunna jobba halva veckor efter två veckors ledighet, som det hela tiden var tänkt, så passar det nog bättre för projektet på jobbet att jag är borta två veckor nu än att jag ska försvinna två veckor i maj.


Att hela situationen ledde till att mina föräldrar följde med till Göteborg är jag dessutom evigt tacksam för. Deras hjälp med lägenhet och pappersfix samt deras sällskap och stöd har varit ovärderligt. Jag älskar Totte, men jag känner mig hjälplös ibland när jag är ensam med honom och inte har någon som hjälper till och förstår att viktiga saker bör göras både för att de är viktiga och för att livet blir roligare då.


Det känns så typiskt mig att jag sitter här nu helt lugn och väntar på stormen som jag vet är nära. Jag trivs i lugnet som andra tror är ett kaos. Samtidigt skulle det vara typiskt mig om jag ställer mig och bakar muffins att ha i frysen som man kan bjuda på när folk kommer och träffar bebisen och fikar. Vi får se hur jag gör.


Framförallt ska jag se till att komma i säng i tid och sova hela natten. Sedan hoppas jag på att värkarna sätter igång av sig själva imorgon, en timme innan ingångsättningen eller något sådant. Jag tror att kroppen klarar av förlossningen bättre om den får visa själv att den är redo, istället för att man lurar den på olika (i och för sig vetenskapligt välbeprövade) sätt.


Nu ser jag fram emot att snart få träffa min och Tottes bebis. Embryon Klumpfot Hellman, imorgon kan bli dagen du får ditt nya namn och vi får se ditt ansikte. Jag längtar!

 
 
Emma

Emma

14 april 2012 22:36

Kärlek = Sex, antar jag, som jag har hört kan få igång det. Prova också att springa i trappor och liknande.

http://www.dilemma.bloggplatsen.se

Erica

19 april 2012 17:56

Nej, inget sex när vattnet har gått!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards