Direktlänk till inlägg 4 juli 2014

Nio timmar

Av Erica - 4 juli 2014 12:01


Tydligen kan man lista ut sitt sömnbehov genom att gå och lägga sig när man är trött och kolla på klockan när man vaknar av sig själv. Jag har gjort det några gånger den här veckan, nu när jag är ensam hemma. Varje gång har jag sovit nio timmar. Inte undra på att jag alltid är trött på jobbdagarna när jag siktar på att sova åtta timmar (och oftast bara lyckas sova sju).

Det kan dock vara så att dessa resultat inte är tillförlitliga. Tanken är nog att man inte ska ha någon sömnskuld till att börja med. Första natten hade jag definitivt sömnskuld. Andra natten hade jag inte det. Sedan kom Totte och Neo hem igen, så då var jag tvungen att ställa klockan och skapade mig en ny sömnskuld. Jag tror inte att jag har tillräckligt många resultat i rad utan sömnskuld för att det ska gå att lita på.

Dessutom vet jag att man inte ska sova något på dagen när man testar det här och jag somnade i soffan mitt på dagen i förrgår. Sedan vet jag inte om jag verkligen har gått och lagt mig när jag är trött. Igår var jag så inne i mitt byggande av IKEA-möbler att jag inte kände mig trött förrän klockan ett, när jag var klar.

Jag har också hört att man ska täcka sitt sömnbehov mellan kl 20.00 och kl 8.00 Det betyder alltså att jag sover för länge på morgonen när jag lägger mig kl 01.00 och sover nio timmar. Det kanske påverkar antalet timmar.

Trots alla mina misstankar om att jag inte har utfört testen på exakt rätt sätt, så är jag inte egentligen skeptisk till resultatet. Det förvånar mig inte alls om jag behöver nio timmar sömn varje natt. Tvärtom skulle det nog vara lösningen på frågan varför jag alltid är trött på morgonen.

Nu är frågan hur det här ska hjälpa mig i min vardag. Jag får helt enkelt börja gå och lägga mig kl 21.00 på kvällarna. Det låter ju sjukt tidigt, men jag måste gå upp mellan kl 06.00 och 06.30 Så om jag ska få sova nio timmar så är det bara att pallra sig i säng två timmar efter att Neo har somnat.

Det låter jättetråkigt att ha så lite fritid på kvällarna! Men om det leder till att jag vaknar pigg varje morgon så kanske det är värt det. Om jag är pigg orkar jag göra något annat än slappa framför TV:n de få timmar fritid jag har på kvällen. Då kanske det känns som att jag har mer fritid egentligen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards