Alla inlägg den 17 januari 2009

Av Erica - 17 januari 2009 22:51


Bakade en sockerkaka nyss. Det visade sig att Totte aldrig har smakat sockerkaka som jag har gjort. Bara sockerkakssmet. Gjorde en efter receptet i den annars så älskade boken Sju sorters kakor. Men den blev inte så god. Synd!


Inget slår mammas recept på sockerkaka. Det är väl som med det mesta. Mamma vet bäst. Ska göra den nästa gång så att Totte får smaka.


Som vanligt sparade jag ganska mycket smet i min älskade gröna Margrethe-skål, så att jag kan äta den smetig. Jag gillar sockerkakssmet tusen gånger mer än jag gillar sockerkaka. Ärvt från pappa.


Av Erica - 17 januari 2009 18:39


Kvittot tillhör kunden från det att kunden erbjuds kvittot och inte avböjer det erbjudandet. Om man har en ägodel man inte längre vill ha är det normala att man slänger ägodelen i en papperskorg eller annan lämplig behållare för skräp. Varför envisas då vissa kunder med att ta emot kvittot när de står mittemot mig i kassan för att sedan lägga det i en liten skrynklig hög längst ner i kassan där varorna samlas för att bli iplockade i påsar av kunden?


Om man inte vill ha sitt kvitto går det alldeles utmärkt att slänga det i papperskorgen som sitter i den kant längst ner i kassan där det är tänkt att kunden ska ställa sin tomma kasse, för att sedan plocka ner varor i. Papperskorgen befinner sig ca 20 cm från den plats där vissa kunder istället lämnar sina kvitton. Tjugo centimeter! Det handlar om att sträcka armen åt ett lite annat håll, inte om att gå flera steg för att hitta en papperskorg.


Men det är väl just det. Att hitta en papperskorg. Det är mycket möjligt att kunden som slänger sitt kvitto i kassan där varorna ska vara inte vet om att det befinner sig en papperskorg 20 cm därifrån. Då föreslår jag tre saker. Ett: Leta i mer än en halv sekund så är det ganska troligt att du hittar papperskorgen. Två: Knöla ner kvittot i fickan tills du går förbi ett ställe där du vet att det finns en papperskorg. Tre: Berätta för mig att du inte vill ha kvittot så kan jag slänga det i papperskorgen jag har bredvid mig där jag sitter i kassan.


Det är inte så att jag är självisk när jag irriterar mig på kvitton i kassan. Det är inte för att jag vill ha finare utsikt när jag jobbar eller slippa springa ner till slutet av kassan och städa. Utan det är de andra kunderna jag tänker på. Ja, det vore trevligt om alla kunder som sköter sina kvitton ordentligt ska slippa se denna oordning. Men framförallt är det så att kunder som packar ner sina varor i ett virrvarr av gamla kvitton lätt glömmer kvar saker som de har betalat för i kassan. Det är mycket lättare att göra en sista koll och se om alla varor har kommit med om kassan är helt tom. Då vet man att man inte har glömt något. Gör man den sista kollen och ögonen skummar förbi en liten hög kvitton kan man lätt tänka "Det är bara skräp kvar." fast det i själva verket låg en röd chili under ena kvittot, eller en mascara. Och ett annat av kvittona var inte ens ett kvitto utan en vit pappförpackning med couscous.


De allra flesta kunder sköter sina kvitton bra. Antingen sparar de kvittot för att de vill ha det. Eller så slänger de det i den lilla papperskorgen längst ner i kassan. Eller så slänger de det i någon av de stora papperskorgar man passerar på väg ut från affären. Eller så knölar de ihop det i fickan och tar med hem. Eller så tackar de nej när jag erbjuder kvittot så att jag genast kan slänga det i papperskorgen vid mig.


Jag prackar aldrig på någon ett kvitto så det borde inte ses som en jobbig sak som inte är ens eget fel att det finns i handen och därför får man slänga det där man vill. Står kunden inom räckhåll sträcker jag bara fram kvittot, och även om kunden kanske inte har insett att det finns alternativ till att bara ta emot så är det faktiskt så att många kunder i den situationen säger "Nej, det behövs inte." och då blir alla glada och nöjda. Står kunden och packar frågar jag "Vill du ha ditt kvitto?" och endast om de svarar "Ja" skickar jag ner kvittot på bandet. Jag blir extra irriterad när dessa kunder lämnar kvar sitt kvitto längst ner i kassan. De har uttryckligen sagt att de vill ha kvittot. Då har de ett ansvar att ta hand om det också tycker jag.


Det roliga är att när en kund väl har lagt sitt kvitto längst ner i kassan blir detta ställe automatiskt en papperskorg. Eller det verkar så i alla fall. För om det normalt går ca tre timmar emellan kunder som beter sig på detta sätt, så tar det plötsligt bara några minuter tills det ligger ett kvitto till där när det första har kommit. Och tittar man en kvart senare har det blivit en hel liten hög. Det verkar alltså som att även de kunder som brukar kunna lista ut att man slänger kvittot i en papperskorg eller tar med sig det hem har blivit förvirrade i frågan i och med att de såg ett kvitto i kassan. "Jasså, kan man lägga det där också, vad bra!"


Jag vet att det här är ett väldigt litet problem i den stora världen av kassaarbetande, men jag tycker om att uppmärksamma det lilla. Framförallt tycker jag om att studera folks beteende. Det intresserar mig mer än det irriterar mig, så om du någon gång har slängt ett kvitto i slutet av kassan: Du är välkommen att handla i min kassa anyday ändå!


Av Erica - 17 januari 2009 18:25


Ett missförstånd har uppdagats. Valdis ville att jag skulle lägga upp en bild på Totte från när han var och tog modellbilder. Så då gör jag väl det då:


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards