Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Erica - 23 januari 2009 23:02


Vad innebär egentligen begreppet "städa"? Jag tänker först och främst på att plocka i ordning när jag hör ordet städa. Och med plocka i ordning menar jag att man tar alla saker som står framme och ställer undan dem på sin plats. Om det är nya saker i hemmet, som inte har någon speciell plats får man ordna runt lite av sina gamla grejer för att skapa plats åt dessa nya grejer. Om det är tillfälliga saker, som en dagstidning eller en tom godispåse plockar man i ordning genom att först bestämma sig för om man ska slänga eller spara sakerna och därefter genom att göra plats för sakerna eller slänga sakerna sorterade enligt miljöstationernas indelning.


I andra hand tänker jag på det många andra brukar tänka på först, nämligen att dammsuga, sopa, damma, tvätta fönster och torka av ytor. Jag vet inte varför det här kommer upp som nummer två i min hjärna, men det kan vara för att jag tänker i kronologisk ordning. Varje gång man ska städa måste man börja med att plocka i ordning innan man dammsuger, för annars kommer man inte åt att dammsuga överallt. Det kan också vara för att mer än 95% av alla gånger jag säger att jag ska städa eller håller på och städar så menar jag plocka i ordning. Plocka i ordning gör jag flera gånger om dagen, men dammsuger och sådant gör jag max en gång i veckan.


"Kan vi inte städa i köket?" frågade jag Totte och han var på vippen att ta fram dammsugaren. Döm om hans förvåning när han upptäckte att i min betydelse av "städa" vid just det här tillfället ingick inte ens att diska. Vi ställde undan elvispen på sin plats i skåpet, ställde undan rapsoljan som stod kvar på diskbänken sedan matlagningen och sköljde ur några tomma förpackningar. Vidare satte vi plastfolie på kladdkakan och ställde in den i kylskåpet, skrapade matrester från tallrikarna ner i komposten, tog undan grytlapparna och samlade all disk på diskbänken. Just diska tyckte jag att vi kunde spara till senare, men jag var ändå väldigt glad att vi hade städat. Köket var mycket finare efteråt. Det enda som var kvar var ju disken.


Totte tyckte att köket var lika stökigt efteråt som innan vi städade. Han såg tydligen bara disken innan också. Jag får hålla med om att disken fysiskt sett tog upp mest plats även innan. Men jag ser inte stökighet i fysisk rymd. Jag ser stökighet i minuter, tankeverksamhet och indelat i grupper. Bag-in-box-förpackningen med vin som skulle slängas tar inte upp större plats än den stora Margrethe-skålen som ska diskas, men den tar fler minuter att tömma ur, platta till, separera handtaget från och slutligen slänga sorterat i kartong och plast, än skålen tar att diska. Om man har mat kvar i en kastrull krävs det mer tankeverksamhet att bestämma sig för om det är någon idé att spara maten och i så fall i vilken matlåda, än det tar att diska nämnda kastrull. Jag känner dessutom att städningen nästan är helt klar när jag kan bocka av fler grupper än jag har kvar att göra. Vi var klara med gruppen "ställa undan saker på sin plats", gruppen "slänga saker som ska slängas" och gruppen "förpacka saker och spara undan i kylskåpet". Det var bara gruppen "diska" kvar.


Tänker folk i allmänhet mest på dammsugning när man säger "städa"? Och är det i så fall för att alla andra än jag dammsuger mest hela tiden? När jag var liten minns jag bestämt att "Städa ditt rum!" betydde "Plocka undan alla leksaker från golvet!". Sedan var det nog oftast mamma som kom in och dammsög, i alla fall tills jag blev lite äldre.


Det är intressant att ord kan betyda så olika saker för olika människor. Innan man har lärt känna någon kan det nog uppstå en del missförstånd när man inte menar samma sak med samma ord. Men man lär sig. Det är ju inte så att jag chokad konstaterade att Totte inbegriper "att damma" i ordet "städa". Det har jag ju förstått länge att det kan betyda, det är bara det att jag aldrig förut har kommit på att använda ordet så själv. Vilket snarare gör att jag lite generat kan erkänna "Jag borde kanske ha valt mina ord bättre och sagt plocka i ordning istället, för nu tror han att jag inte vet vad städa betyder.".


Av Erica - 23 januari 2009 22:00


Jag tog en kort promenad runt kvarteret nyss. Ryggen känns mycket bättre, men inte helt bra. Tror nog att det ska gå bra att jobba imorgon. Jag tänker i alla fall försöka.


Gick samma väg som jag brukade springa innan det blev kallt ute, när jag gick hemåt. Kände jättemycket för att börja springa. Men ska nog låta bli det någon dag till. Vill inte förvärra situationen.


Det var skönt med lite frisk luft. Blir rätt så kvavt här inne bortåt kvällen när båda har varit hemma hela dagen och andats igenom all luft. Förmodligen inte så ovanligt när man bor i en etta.


Nya tag på måndag då jag förhoppningsvis känner mig helt frisk. Frisk och kry, go och glad, studsig och fin!


Av Erica - 23 januari 2009 20:52


Det blev fredagsmys med skräckfilm och kladdkaka idag. Jag gjorde kladdkaka utifrån mitt recept med nötter och serverade med grädde till. Jag älskar att ligga och gosa med Totte i soffan!


Gosedjuren fick inte vara med. Filmen var för läskig för deras små ögon. Valdis tjuvtittade en stund, så han började gråta. Men sedan hoppade alla gosedjuren över till sängen för att leka istället.


God mat blev det också. Totte hade lagat entrecote med klyftpotatis och till det åt vi tomat, mozzarella och färsk basilika. Mmm!


Av Erica - 23 januari 2009 20:33


Totte spelar WoW och pratar till de han spelar med via datorns mikrofon:

"Vi gör precis som vi har gjort, fast den här gången dödar vi honom."


Av Erica - 23 januari 2009 15:32


Man blir tråkig av att vara uttråkad. Det är som att hjärnan slutar tänka och kreativitetsförmågan dör. Utan inspiration kommer inga brillianta idéer. Det är en ond cirkel. När man redan är uttråkad är man så tråkig att man inte har en chans att komma på något roligt att göra.


Så när man har kul borde man passa på att hålla den sinnesstämningen kvar. Man får spinna vidare och komma på vad nästa roliga sak man ska göra är. För hinner man bli uttråkad innan man kommer på något att göra så är det kört.


Konstigt nog är jag mindre öppen för andras idéer också när jag är uttråkad. Jag borde bli hur glad som helst om någon annan kommer med ett bra förslag på vad vi kan göra. Jag borde nappa direkt. Men det gör jag inte. När jag är uttråkad är jag så tråkig att jag inte rycks med av något engagemang.


Till sluta får man tvinga sig att göra något ändå. När man väl har satt igång med något som borde vara roligt kanske man slutar att vara både uttråkad och tråkig. Och då kommer det glada humöret och idéerna tillbaka.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards