Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Erica - 27 januari 2009 20:29


Den här goda glassen unnade jag mig efter en hel dags slit i hemmet. Jag har diskat, sorterat bort papper och vykort från kylskåpet, tvättat, satt in papper i pärmar, plockat undan saker från soffbordet och listat ut hur min pulsklocka fungerar. Sedan tog jag mig en glass med vaniljglass, violglass, chokladsås och rosa strössel.


Av Erica - 27 januari 2009 18:16


Mina värderingar har förändrats ganska mycket sedan Totte kom in i mitt liv. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag tänkte innan, och jag tycker fortfarande inte att det sättet att tänka nödvändigtvis är fel, men jag har ändå ändrat mitt sätt att agera.


Bara genom att vara sig själv har Totte lärt mig att våga använda mina finaste saker. Förut köpte jag saker som var fina och sparade dem till speciella tillfällen, men använde dem inte till vardags. Till exempel fina dricksglas, fina skåla, fina smycken och fina stearinljus. När jag var hemma hos Totte (här hemma) för första gången upptäckte jag att han hade likadana dricksglas som mig. BodaNova Joy. Jag hade mina på sidan av mina vanliga genomskinliga glas och använde dem ganska sällan, för att det ganska sällan dök upp något speciellt tillfälle som krävde annat än vinglas. Totte däremot hade sina som vardagsglas. Helt rätt tänkt, tycker jag nu.


Jag vill ju inte att de fina glasen, eller något annat av mina fina saker, ska gå sönder. Därför känns det dumt att använda dem hela tiden. Men jag vill ju inte låta dem stå oanvända, för då får jag ju aldrig se dem. Om de nu går sönder efter ett tag så tycker jag, som jag tänker nu, att det ändå är värt det. När de väl går sönder har jag fått se dem och använda dem fler gånger än vad jag skulle ha gjort i hela mitt liv om jag bara hade använt dem vid speciella tillfällen. Jag har köpt sakerna för att jag tycker att de är fina och gör mig glad, så varför inte vara glad varje dag?!


Ibland måste man spara lite på användningen av vissa saker i och för sig. Man kan inte ta på sig sina dyraste och glittrigaste festsmycken varje dag, för då skulle man inte ha något extra att ta på sig för att klä upp sig den dag då man ska på fest. Om man har köpt ett fint stearinljus med tanke på en speciell kväll som inträffar om några veckor är det också dumt att bränna ner ljuset i förväg. Och vissa saker blir man trött på om man använder dem för ofta, vilket är synd när det gäller de saker man tycker är finast. Så ibland kan man låta sina finaste saker ligga undanstoppade ett tag.


Men på det stora hela är det värt det att våga använda sina finaste saker. Man vet aldrig om det kommer att komma en dag då det perfekta speciella tillfället att använda den superfina saken kommer. Och det vore ju synd om man bara på grund av det aldrig får använda sin superfina sak. Varje dag är speciell och värd att ta vara på. Kanske inte på det sätt man har tänkt sig när man köpte den superfina saken. Men om man använder den superfina saken en helt vanlig dag ändå så kommer inget ont att hända; det kommer bara att förgylla ens dag!


Av Erica - 27 januari 2009 12:23


Var jag än befinner mig så kan jag nästan alltid somna. Jag är expert på att somna på föreläsningar, i bilen och på tåget. Det går också bra att somna på flyget, framför TV:n och i soffan med en bok. Jag kan somna sittandes i alla möjliga konstiga ställningar med huvudet hängande åt vilket håll som helst. För det mesta kan jag somna även om jag inte är det minsta trött. Om jag somnar med en bok i handen vaknar jag oftast med boken fortfarande i tryggt förvar i handen, med rätt sidan uppe. Om jag somnar på bussen vaknar jag alltid precis innan den hållplats jag ska gå av och med handväskan hårt greppad.


Enda gången det är svårt att somna är när jag har gått och lagt mig. På dagen är det inte omöjligt att somna i sängen. Om jag ligger påklädd ovanpå täcket i sängen och läser kan jag somna. Eller om jag har bestämt mig för att vila lite på dagen och lagt mig under täcket med kläderna på. Jag kan även somna i sängen om jag kryper ner direkt, utan att borsta tänderna och tänker "jag ska bara ligga här tills Totte har borstat sina tänder, sedan går jag och borstar mina". Men när jag väl har borstat tänderna och är helt redo att sova, då kan jag inte somna direkt. Det är som en förbannelse.


Om det är någon som är bättre på att somna än mig så är det Totte. Han kan somna på alla ovanstående ställen han också. Dessutom kan han somna på bio och i soffan mitt i en konversation. Den stora skillnaden är att han kan somna när han har gått och lagt sig också. Det tar aldrig mer än två minuter förrän han har somnat. Jag är så avundsjuk.


Den bästa sömnen känns det som att jag får när jag somnar på dagen. Jag älskar att sova en stund i soffan med kläderna på. Det är så skönt att bara plötsligt somna av sig själv fast det inte var sova man tänkte göra. Att sova i sängen är bara jobbigt. Man lägger sig där för att det är natt och man måste eller borde sova. När jag väl somnar är det inte skönt att somna, bara nödvändigt. Sedan ligger jag kvar i sängen på morgonen och snoozar, fast jag egentligen borde gå upp. Det är inte heller den skönaste sömnen. Då blir man avbruten av väckarklockan hela tiden. Nej, skönast är det att sova på tåget. Jag har ingenting jag måste göra på tåget, så det gör ingenting om jag somnar. Och jag hinner oftast sova klart innan jag är framme, så jag behöver inte ha någon väckarklocka heller. Det är bara underbart!


Av Erica - 27 januari 2009 00:54


För er som undrar hur man löser ett edelpussel har jag lagt med en förklaring här nedan. Edelpussel är japanska bildkryss som är mer kända under namnet Hanjie. Om ni vill ha en pocket med edepussel kan ni till exempel köpa 269 edel från adlibris.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards