Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Våga använda dina finaste saker!

Av Erica - 27 januari 2009 18:16


Mina värderingar har förändrats ganska mycket sedan Totte kom in i mitt liv. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag tänkte innan, och jag tycker fortfarande inte att det sättet att tänka nödvändigtvis är fel, men jag har ändå ändrat mitt sätt att agera.


Bara genom att vara sig själv har Totte lärt mig att våga använda mina finaste saker. Förut köpte jag saker som var fina och sparade dem till speciella tillfällen, men använde dem inte till vardags. Till exempel fina dricksglas, fina skåla, fina smycken och fina stearinljus. När jag var hemma hos Totte (här hemma) för första gången upptäckte jag att han hade likadana dricksglas som mig. BodaNova Joy. Jag hade mina på sidan av mina vanliga genomskinliga glas och använde dem ganska sällan, för att det ganska sällan dök upp något speciellt tillfälle som krävde annat än vinglas. Totte däremot hade sina som vardagsglas. Helt rätt tänkt, tycker jag nu.


Jag vill ju inte att de fina glasen, eller något annat av mina fina saker, ska gå sönder. Därför känns det dumt att använda dem hela tiden. Men jag vill ju inte låta dem stå oanvända, för då får jag ju aldrig se dem. Om de nu går sönder efter ett tag så tycker jag, som jag tänker nu, att det ändå är värt det. När de väl går sönder har jag fått se dem och använda dem fler gånger än vad jag skulle ha gjort i hela mitt liv om jag bara hade använt dem vid speciella tillfällen. Jag har köpt sakerna för att jag tycker att de är fina och gör mig glad, så varför inte vara glad varje dag?!


Ibland måste man spara lite på användningen av vissa saker i och för sig. Man kan inte ta på sig sina dyraste och glittrigaste festsmycken varje dag, för då skulle man inte ha något extra att ta på sig för att klä upp sig den dag då man ska på fest. Om man har köpt ett fint stearinljus med tanke på en speciell kväll som inträffar om några veckor är det också dumt att bränna ner ljuset i förväg. Och vissa saker blir man trött på om man använder dem för ofta, vilket är synd när det gäller de saker man tycker är finast. Så ibland kan man låta sina finaste saker ligga undanstoppade ett tag.


Men på det stora hela är det värt det att våga använda sina finaste saker. Man vet aldrig om det kommer att komma en dag då det perfekta speciella tillfället att använda den superfina saken kommer. Och det vore ju synd om man bara på grund av det aldrig får använda sin superfina sak. Varje dag är speciell och värd att ta vara på. Kanske inte på det sätt man har tänkt sig när man köpte den superfina saken. Men om man använder den superfina saken en helt vanlig dag ändå så kommer inget ont att hända; det kommer bara att förgylla ens dag!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards