Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Håll din plats i kön

Av Erica - 16 april 2009 23:07


Köer är ganska vanligt förekommande i kassan och de flesta kunder brukar hålla sig till sin plats i kön. Ibland händer det dock att någon kund vill gå före i kön. Det här tycker jag oftast är en dålig idé, men samtidigt tycker jag inte att jag som kassörska är någon som har med saken att göra. Detta får kunderna lösa mellan sig.


Ibland när en kund har väldigt få varor och kommer till en kassa där tre kunder med fulla kundvagnar står i kö går kunden fram till den som står först i kön och frågar om det går bra att gå före. Oftast svarar då den kunden "ja". Personligen tycker jag att detta är respektlöst beteende mot de andra två kunderna som står längre bak i kön. Kunden med få varor har ju gått förbi även dessa kunder i kön, fast utan att fråga.


Det vanligaste är att kunder med få varor frågar om de får gå före. Det är väldigt sällan en kund med fler varor än fyra frågar om det är okej att gå före. Någon enstaka gång har jag sett en kund med en hel korg fråga om han fick gå före, men då berättade han för den kund han gick före att han hade jättebråttom och skulle vara tvungen att lämna sina varor annars, och han tackade så jättemycket för att han fick gå före. Men, som sagt, det vanliga är att kunden har få varor.


Problemet är bara att det inte alltid är antalet varor, utan snarare betalningen, som avgör hur lång tid kunden tar i kassan. Ifall en kund betalar med kort och drar sitt kort under tiden jag stämplar in varor, för att spara så mycket tid som möjligt, tar det precis lika lång tid om kunden har en vara, tre varor eller tjugofem varor. Jag hinner nämligen stämpla ungefär tjugofem varor under tiden en vanlig kund drar sitt kort och slår in sin kod. Så om en kund med en vara vill gå före en kund med tjugofem varor så kan det vara värt att ta reda på om båda har tänkt betala med kort först. För om så är fallet så kommer båda kunderna ta lika lång tid och jag förstår då inte anledningen till att den ena skulle få gå före den andra.


När kunden betalar kontant tar det väldigt olika lång tid beroende på om kunden har jämna pengar eller inte och om dessa jämna pengar är uträknade och framtagna i förväg eller inte. En kund med upp emot trettiofem varor kan på det viset gå fortare än en kund med bara en vara. Under förutsättning att kunden med trettiofem varor vet exakt vad det kostar i förväg och räcker fram jämna pengar precis när jag har stämplat in varorna klart, medan kunden med en vara måste lyssna på summan först, sedan leta bland sedlar och mynt för att till sist lämna fram en sedel som gör att jag måste ta upp diverse andra sedlar och mynt i växel.


Helt ovanligt är det inte heller att en streckkod är skadad eller inte inlagd i datorn. När jag får en sådan vara måste jag ringa och be personal som jobbar inne i affären att läsa upp en oskadad streckkod för mig eller berätta priset. När detta händer kan en enda vara ta längre tid än en hel full kundvagn med varor. Det har hänt att det har blivit så när en kund med två varor har fått gå före. De två varorna tog alltså längre tid än hela resten av kön sedan. Lite pinsamt tror jag att kunden som hade gått före för att hon "hade så lite" tyckte att det var. Så tänk på det om ni ber om att få gå före i kön. Man vet inte alltid i förväg vilken kund som kommer att ta längst tid och gissningen görs bäst efter betalningssätt, inte antal varor.


Egentligen tycker jag inte ens att det borde vara helt avgörande i frågan vilken kund som tar längst tid heller. So what, om en kund tar en minut längre än en annan i kassan. Om han kom till kassan en minut tidigare än den andra kunden och därför står före i kön så har han väl rätt att ta den tid han tar. De flesta kunder ägnar mer tid i kön åt att vänta på alla framför dem som sammanlagt tar mer tid än de själva gör när det väl blir deras tur. Det är inte bara kunder med få varor som gör det. Det kan hända att en kund med få varor skulle komma därifrån mycket fortare om den fick gå före, och det kan hända att ingen av de som står i kö märker någon skillnad för att de får stå i kö lite längre, medan den kunden betalar sina varor. Men jag tycker ändå att det är upp till var och en att ta sin plats i kön. Om man inte går före i kön så kan man, när det blir ens egen tur, känna att man får ta upp kassörskans fulla uppmärksamhet den tid det tar, oavsett om man betalar med kort eller kontant och oavsett om det dyker upp en vara som inte finns inlagd i datorn, utan att det är på lånad tid. Och den känslan kan vara värd att stå på sin plats i kön för, även om man får stå i kön tre minuter extra.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards