Alla inlägg den 30 augusti 2009

Av Erica - 30 augusti 2009 22:00



Hur svårt kan det vara att se skillnad på en klänning och en kjol? För mig är det lika stor skillnad som mellan ett par byxor och en overall. Kjol och byxor täcker bara underdelen av kroppen, medan klänning och overall täcker hela kroppen, eller ja, så pass mycket att man inte måste ha några fler kläder på sig.


Flera gånger har jag hört killar säga fel på klänning och kjol. ”Vilken fin kjol du har!” säger killen i tron om att han har varit duktig som har gett en komplimang om tjejens kläder. ”Det är faktiskt en klänning.” svarar tjejen surt och tycker inte alls att killen är duktig som inte ens ser skillnad på en klänning och en kjol.


Men jag undrar om det bara är orden de förväxlar. För nog måste de se skillnad på kläderna. Om de fick en trave kläder där kjolar och klänningar låg blandat, och sedan fick i uppgift att sortera kläderna i två högar, varav den ena högen är märkt ”kjolar” och den andra ”klänningar”, så borde alla kjolar hamna i ena högen och alla klänningar i andra, även om de ligger i högen märkt med fel ord. Eller skulle dessa killar blanda kjolar och klänningar i båda högarna för att de inte ens kan lista ut att klädesplaggen med överdel bör skiljas från de som bara består av en underdel?


Blazer, mamelucker och pumps. Det finns många klädesplagg som jag bara vet ungefär vad det är, men inte riktigt. Fast kjol och klänning tycker jag att man borde veta. De är två av de tre vanligaste klädesplaggen som täcker kvinnors ben. Jag har mycket större förståelse för någon som inte vet skillnaden mellan strumpbyxor och leggings. Men kjol och klänning!?! Nej, jag tycker att det är skärpning som gäller. Ni vet vika ni är!


Av Erica - 30 augusti 2009 21:07



Tjejmilen är sprungen nu. Till och med av mig. Jag kom helt av mig i träningen när jag blev sjuk, så jag hade, innan idag, aldrig sprungit längre än 5 km. Då tycker jag att det är riktigt duktigt av mig att springa en hel mil, vilket är dubbelt så långt. Jag sprang alltså hela milen. Inget fuskande med att gå här inte.


Min tid är inget att skryta med, men sedan hade jag egentligen inga ambitioner att springa på något viss tid heller. För mig var det viktigast att klara av att springa hela. Jag gick i mål på en timme, 22 minuter och 44 sekunder. Min beräkning att det skulle ta ca en och en halv timme stämde alltså ganska bra.


Det var extremt jobbigt att springa vissa partier. Ibland när det var jobbigt saktade jag ner och sprang lite långsammare. Då kändes det bra, och jag såg ingen vits med att sakta ner ännu mer och gå. Ibland när det var jobbigt ökade jag farten istället. Då vaknar man till och får nya krafter. Plus att man blir av med skiten fortare om man springer fortare och går i mål tidigare.


Absolut sista biten in i mål ökade jag farten jättemycket och spurtade in i mål. Då hade jag egentligen inga krafter alls kvar, men på det sättet blev jag snabbt klar. Efter mållinjen kändes det som att jag andades genom ett sugrör. Det hade inte varit något problem med andningen på hela loppet, men jag tror att den sista spurten egentligen var mer än mina lungor var med på.


Nu, såhär i efterhand, tänker jag: ”Är det så lätt att springa en mil?”. Lätt var det ju egentligen inte. Det var skitjobbigt. Men jag klarade ju av det, utan att ha sprungit längre än 5 km förut, och utan att ha tränat nästan någonting den senaste månaden. Så det måste nog vara ganska lätt. Tänk vad bra det kommer att gå nästa år om jag faktiskt ser till att träna ordentligt innan.


För att summera det hela är jag nöjd. Nöjd för att vara första gången jag springer en mil. Nöjd för att klara att springa hela, fast jag inte har tränat så mycket. Nu är jag taggad att löpträna mer och klara att springa Tjejmilen på en bra tid nästa år. Vad som är en bra tid får jag avgöra när det närmar sig. Men huvudsaken är att jag gör som jag gjorde idag, även nästa år: Mitt Bästa!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards