Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Man lär sig fort

Av Erica - 22 september 2010 10:42


Det känns helt overkligt att jag inte kunde komma på fler än fem grekiska bokstäver för bara drygt två veckor sedan när jag övade på mitt kontor. Nu kan jag inte bara alla 24 bokstäverna utantill, utan vet dessutom vad alla heter och hur de uttalas. Jag kan självklart även rabbla upp i bokstäverna i bokstavsordning.


När jag gjorde veckans övningar i övningsboken fick jag bara något slarvfel och två andra småfel. Men jag kunde betoningen på nästan alla grekiska ord och visste dessutom vad eld, byggnad, kyrkklocka och säck heter på grekiska. Det är inte bokstäverna som är det svåra längre.


Tänk att två veckor kan göra så stor skillnad. Jag hoppas att jag inte kan vara tillbaka på att bara kunna fem bokstäver om två veckor om jag inte pluggar något mer. Men det är väl inte så det fungerar med kunskap. Visserligen måste man repetera för att komma ihåg någonting, men man glömmer inte bort det så lätt när man har tragglat det i två veckor. Framförallt så finns det ingen risk för att jag inte skulle plugga någon grekiska de nästkommande två veckorna. Plugga grekiska är ju det bästa som finns.


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

22 september 2010 11:00

Låter spännande och vad duktigt! Har själv aldrig studerat grekiska men känner ju till några bokstäver. Däremot har jag en gång läst latin i ett par år.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

22 september 2010 16:26

Snart kan du och Totte prata med varandra på Grekiska :) Men vilka konstiga ord du får börja med att lära dig. Typ sånna som man minst behöver.

http://dilemma.bloggplatsen.se

Erica

22 september 2010 23:26

Anledningen till att vi fått lära oss så konstiga ord är att de, på grekiska, är bra exempel på olika ljud, betoningar och stavningar som man måste lära sig när man lär sig alfabetet. Imorgon börjar lektion 1. Då får man nog lära sig ord mer utifrån vilka som är bra att kunna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards