Alla inlägg den 1 december 2010

Av Erica - 1 december 2010 22:20


Efter en tids tufft arbete och mycket att göra samtidigt, brukar man komma fram till att man inte kan vara superkvinna jämt. Till slut inser man att det inte går, att man presterar lite sämre. Man inser att man bara är en vanlig människa med begränsningar. Det är vad man brukar komma fram till, men jag kom inte fram till det.


Den senaste månadens hårda arbete nådde sin kulmen den senaste veckan, och har inte riktigt gått över än. Det jag har kommit fram till efter allt slit är att jag visst kan vara superkvinna. Jag kan sova mindre än 4 timmar varje natt och ändå orka med både mitt vanliga arbete och fem timmars övertid på natten med att förbereda en föreläsning. Jag kan vara utan Totte i flera veckor i sträck och bara träffa honom ibland på helgerna. Jag kan göra alla grekiskaläxor i tid trots allt annat. Jag kan till och med ställa till med adventsfika för släkten med fyra olika sorters hembakat, fast jag är hemma mindre än två dygn över helgen och var på fest kvällen innan. Jag kan verkligen vara superkvinna … men jag vill inte.


Det viktiga jag har lärt mig den senaste månaden är att det inte är värt det. För vem är jag superkvinna? Varför gör jag det? Vem har glädje av det? Inte jag. Inte i det stora hela. Det är klart att jag är nöjd över allt jag har åstadkommit och glad för de roliga saker jag har hunnit med. Men till vilket pris? Sömnbrist och närapå vansinne. Det värsta av allt är att vara ifrån Totte. Jag har visat länge nog nu att jag kan vara ifrån Totte. Är det någon som har förstått att jag inte vill?


Måste man gå in i väggen innan man ger sig? Eller är det tillåtet att lägga ner ambitionerna medan man fortfarande klarar av allt man tar sig an? Jag har bevisat för alla inklusive mig själv att jag kan vara superkvinna länge nog nu. Det kanske är dags att visa att jag klarar av att inte vara det. Det är dags att sluta ta sig an allt som går att ta sig an. Det är dags att göra ingenting ett tag nu, bara för att jag vill. Inte för att jag inte kan göra alla de andra sakerna, utan bara för att jag inte vill göra alla de andra sakerna när jag faktiskt inte har tid.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards