Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Pyssel-Erica

Av Erica - 30 september 2011 23:25


När jag gick igenom några flyttlådor med gamla skolböcker slog det mig att det inte är innehållet som gör mig nostalgisk, utan omslagen. Inte ett enda skrivhäfte från hela juristprogrammet har jag lämnat alldagligt. Det har alltid varit viktigt för mig att inte omge mig med tråkiga saker, utan göra allt fint så att jag blir glad. Skrivhäftena är ett typexempel på det.


Nu undrar jag var den sidan av mig har tagit vägen. Var är pyssel-Erica som jag älskar så mycket, som aldrig tar genvägen och köper det snyggaste skrivhäfte som kan duga, utan inte ger sig förrän hon har skapat ett precis så fint häfte hon vill ha? Hon tittade fram en liten stund inför bröllopet, inte minst för att skapa inbjudningskort. Men varför är hon inte med i vardagen, och pysslar snabbt ihop något som inte är till för något speciellt tillfälle och gör det speciellt?


Min tid räcker inte till helt enkelt. Jag vill ju pyssla mycket mer än jag gör, och jag har massor av idéer. Men det är inte kul att försöka genomföra dem i flyttyran eller halvvägs på väg till Falun. Jag inser nu att när jag pluggade juridik hade jag egentligen inte heller tid, men jag lät pysslandet vara viktigare än allt annat, bara för att ta mig igenom veckorna på ett roligare sätt. På kuppen missade jag att hinna läsa en del kapitel inför tentorna, men jag blev i alla fall glad när jag tittade på mitt anteckningsblock.


Det är nog viktigt att hitta balansen. Det ska inte behöva vara ett superstort, superviktigt projekt varje gång man vill pyssla något. Det måste finnas tid för att förfina saker i vardagen lite fort, och få utlopp för sina idéer. Men man får inte låta bli att göra de viktiga sakerna också. Jobbet är viktigt och roligt, så det ska inte behöva lida. Huvudsaken är att man inte jobbar så hårt att man inte orkar pyssla när man kommer hem.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards