Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Erica - 17 augusti 2012 08:38


"Cold start, ENERGY SAVING" stod det på vattenkranen inne på den offentliga toaletten. Det visade sig att det betydde att vattnet var kallt (inte iskallt, men helt klart kallt) under dubbelt så lång tid som en vanlig tvättning av händerna tar. Om folk kunde tänka sig att tvätta händerna i kallvatten så behövs det ingen speciell finess för att fixa det. Då kunde man ju bara välja att spola kallvatten.


En vanlig person hade kanske inte orkat bry sig, även om personen var missnöjd. Men sådant där fungerar aldrig på mig. Jag kan inte gå tillbaka till tangentbordet med stelfrusna fingrar som knapp går att böja. Jag måste ha mitt varmvatten! Därför stannade jag kvar och spolade tills varmvattnet kom. Sedan tvättade jag händerna extra länge i varmvattnet, för de var ju nerkylda av allt kallvatten som kom först. Det slutade alltså med att jag använde dubbelt så mycket varmvatten som jag skulle ha gjort om det kom på en gång. Dessutom spolade jag bort lika mycket kallvatten också, helt i onödan (vilket är dåligt även om det inte går åt så jättemycket energi för att skapa kallvatten).


Jag tycker att saker ska vara funktionella i första hand. Om det skulle vara så att man kan få ut den funktion man vill ha på ett mer miljövänligt sätt så ansvarar man själv för att använda sig av det sättet. I mitt fall får jag inte ut den funktion jag vill ha med kallare vatten, så då skulle det vara miljövänligare om jag fick välja att få varmvatten från början. (Funktionen jag vill ha är rena händer OCH böjbara fingrar som inte är stelfrusna). Många andra personer har inte samma obehag som mig av att nudda kallvatten. Dessa personer borde välja att tvätta händerna i kallt vatten för att spara på miljön, även om kranen är sådan att det går att spola varmt vatten.


Det är bara i de fall lata personer låter det bli som det blir, som den här lösningen verkligen sparar energi. När frusna personer som mig inte orkar vänta på varmvattnet, men hade använt det ifall det kom direkt, sparar denna lösning energi. När varma personer inte orkar bry sig om miljön utan brukar använda varmvatten fast de nöjer sig med kallvatten sparar denna lösning energi. Det är synd att det ska behövas tvångslösningar för att spara energi, istället för att alla tar sitt ansvar och tänker på det.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards