Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av Erica - 12 augusti 2012 14:57


Vi har en stationär dator hemma och jag har en laptop. Dessutom har jag en jobblaptop där jag har en del privata grejer för att det är den enda dator jag har tillgång till när jag reser i jobbet. Min iPhone och min iPad fungerar till viss del som datorer också. Man tycker att alla dessa datorer borde göra att man alltid har tillgång till det man behöver, men så är det verkligen inte.


Dropbox har gjort mitt liv mycket enklare, för då kan jag öppna dokument jag har sparat på en annan dator. Men kruxet är att jag bara kan öppna och titta på filerna på min iPhone och iPad, inte ändra i dem eller spara nya. Vår stationära dator har saknat Office-paketet i ett år nu, så även där blir det problem om jag vill ändra något. Bilder laddar jag automatiskt upp från min iPhone, men de tar så stor plats att jag måste rensa Dropboxen ofta. Så sedan kommer jag bara åt bilderna från den dator jag använde när jag rensade Dropboxen.


Skrivaren vi har funkar bara med sladd. Det går alltså aldrig att skriva ut från iPhone eller iPad. Laptop går bara att skriva ut från om man ställer den på skrivbordet, och skrivbordet är ofta svårt att komma åt när Totte sitter där vid den stationära datorn. Från den stationära datorn kan man skriva ut, men inte Office-dokument, och inte när Totte sitter där. Jag skulle faktiskt påstå att det 90% av tiden känns som att det inte går att skriva ut alls när man vill. Detta gör också att man inte blir särskilt sugen på att skapa sitt worddokument; man vet ju redan att man inte kommer att kunna skriva ut det.


Vissa saker går bra att göra via appar på iPhonen och iPaden, men känns ändå som en nödlösning om man aldrig får använda en dator och göra det "på riktigt". Blogga är en sådan sak, inte minst för att fet stil inte funkar på appen. Men även för att man inte kan läsa sina egna gamla inlägg från ett år sedan på appen. Facebook är en annan sak som går bra med app, men man vill kolla på dator ibland. Och att surfa på internet går ju oftast bra, men ibland känns i alla fall iPhonen för liten för att man ska få bra överblick.


För att sammanfatta det hela har alla dessa datorer lett till ett behov av att använda flera olika datorer varje dag, snarare än att leda till att man alltid har en dator när man behöver en. Det är riktigt irriterande och jag hoppas att vi kan hitta en lösning på det här snart. Idag hittade vi i alla fall Office-skivan så att vi kan installera Office-paketet på den enda datorn som alltid har skrivare. Nu kvarstår bara problemet att den datorn också alltid är upptagen av Totte.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards