Alla inlägg den 3 december 2013

Av Erica - 3 december 2013 16:14


Min träningsfrekvens går lite upp och ner under årets gång. Nu har jag inte tränat ordentligt sedan i juni och mitt gymkort har gått ut. Det har varit väldigt mycket med flytten, så jag får väl skylla på det även om jag vet att det bara är ett svepskäl.

Problemet för mig brukar vara att jag tappar motivationen om jag inte lyckas hitta en fungerande träningsplan som ser likadan ut varje vecka. Det är alldeles för jobbigt att känna efter vad man känner för att träna idag. Då blir det inte av. Så jag kan inte välja olika pass varje vecka. Men jag har så många olika pass jag tycker är kul, så det blir svårt att hinna med alla varje vecka. Till slut blir det övermäktigt och jag hoppar över ett pass. Då är det konstigt nog fritt fram att hoppa över alla pass och träningen rinner ut i sanden.

Häromdagen läste jag en artikel om de vanligaste felen vi gör på gymmet. Ett fel var att man tränar samma träningsform hela tiden. Kroppen vänjer sig vid övningarna och efter tre månader ger träningen inget resultat längre. Jag kände direkt att det här är lösningen på mitt problem. Jag ska byta träningspass varje kvartal!

Enligt min nya träningsplan får jag ha samma träningsrutin vecka ut och vecka in, utan att behöva tänka efter vad jag känner för att träna. Men veckan kommer inte vara fullspäckad med olika pass utan bara ha en sorts styrkepass och en sorts konditionspass. Sedan kör jag dessa tre eller fyra gånger i veckan. Då hinner jag verkligen gå in för dem också (vilket man oftast inte hinner när man t.ex löptränar bara en gång i veckan).

Det bästa av allt är att jag inte behöver vara ledsen för att ha valt bort alla andra roliga träningsformer för resten av mitt liv. Efter bara tre månader får jag träna dessa roliga saker istället! Jag kommer se fram emot det så mycket att det inte finns någon risk att träningen ska rinna ut i sanden. Jag får en nystart på träningen var tredje månad.

Det sämsta är att det just nu är nästan nio månader kvar tills jag får gå på MRL. Det känns jättekonstigt att redan ha planerat träningen för ett helt år framåt. Men egentligen borde det inte kännas så konstigt. Varje gång jag har köpt ett årskort på gymmet har jag ju planerat att träna på det gymmet ett år framåt. Det är bara det att jag aldrig har haft en så specifik plan förut. Jag kan förstås fortfarande ändra planen om jag vill, men just nu känns det bara skönt att den är så specifik.

Först ut 2014 blir BodyPump och simning. Annars när jag har tränar BodyPump har jag försökt hinna med tre gånger i veckan för det ger bäst resultat. Sedan har jag velat gå på dansstep och yoga också, plus löpträna om det är fint väder. Sedan har jag simmat en gång i veckan utöver min vanliga träning de få gånger jag jag gett mig på kampen med de iskalla badhusen. Man hinner liksom inte med någonting ordentligt. Nu tänker jag mig BodyPump tre gånger i veckan och simning en eller två. Då kommer jag vara supernöjd när veckan är slut och ändå fått minst två dagar vila.

Nu gäller det bara lyckas stå ut med bara långpromenader i vinterkläder året ut. Jag vet att det skulle bli en dålig början att försöka börja smått redan nu. Därför väntar jag med att köpa gymkort och simkort tills julen är över och vi har kommit hem från vår utlandsresa i januari. Då kommer jag att vara taggad!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards