Alla inlägg den 8 juni 2009

Av Erica - 8 juni 2009 23:53



Sömnproblem är verkligen inte roliga. Det känns som att det alltid är någonting som gör att jag inte kan somna. Antingen är det det ena, eller det andra, eller så är det det tredje. En liten tröst i hopplösheten är att jag brukar sova som en stock när jag väl somnar i alla fall. På morgnarna när jag borde gå upp sover jag hur bra som helst.


Nu har jag kommit fram till att en av anledningarna till att jag har svårt att sova kan vara att jag inte har någon planering för nästa dag. När jag går och lägger mig för att sova är det sista chansen att planera morgondagen. Så då ligger jag och funderar på vad jag ska göra och hur jag ska hinna med det jag vill, istället för att bara låta mig själv sova. För om jag inte redan har planerat morgondagen, och jag inte gör det i sängen, då kommer morgondagen plötsligt att vara här. Så fort jag somnar har jag missat min chans att organisera nästa dag.


Det är mycket lättare att somna på dagen, när det inte är meningen att jag ska sova ända tills det blir nästa dag. Det måste vara för att jag inte känner att det är sista chansen att planera någonting då. Jag kan med gott samvete somna och sova en stund. Sedan kan jag fortsätta med dagen och planera morgondagen klart innan jag går och lägger mig för natten.


Om jag råkar somna när jag tittar på TV sent på kvällen kan jag bara snabbt ta mig till sängen och fortsätta sova hela natten. Då har jag lurat mig själv. När jag tillät mig somna framför TV:n tänkte jag att jag har tid att planera morgondagen när jag senare lägger mig i sängen. Men om jag knappt vaknar till på väg till sängen från soffan så har jag inga tankar alls på att göra något annat än att sova då.


Det vore nog väldigt bra om jag började skriva ner på ett papper vad min huvudsakliga planering för morgondagen är, precis innan jag går och lägger mig. Då kanske jag får ut tankarna ur huvudet och kan tänka att jag ha koll på morgondagen, för det står nedskrivet, så det är inget jag behöver tänka på. Och jag borde skriva papperet någon annanstans än i sängen. Då behöver jag inte omedvetet koppla ihop att ligga i sängen med att fundera över morgondagen. Då kopplar jag bara ihop sängen med att sova och så kan jag kanske somna.


Tyvärr tror jag inte att jag kommer att börja skriva ner någon planering på ett papper. Det finns flera nackdelar med det. För det första blir det ännu en sak som jag ska hinna med att göra varje dag. Jag tycker redan att det är jobbigt att hinna med tandborstning. Men om jag gör det för att kunna somna direkt när jag lägger mig i sängen så borde det ju egentligen inte ta mer tid av min dag än jag nu ägnar åt att inte kunna sova.


För det andra så känns en planering så bestämd om jag skriver ner den. Ofta när jag funderar i sängen så kommer jag fram till alternativa sätt att lägga upp min morgondag, och så länge jag kommer ihåg alla sätten i huvudet så kan jag fortfarande välja när morgondagen väl kommer. Men jag kan i och för sig skriva ner några olika planeringar på papperet också. Det kanske känns bättre att skriva ner allt jag har tänkt även om jag inte har kommit fram till någon spikad planering.


För det tredje så är jag rädd att jag ska känna mig tvungen att följa planeringen när morgondagen väl kommer. Ifall jag har en planering i huvudet som jag lite löst har funderat ut medan jag försöker sova så känner jag mig inte alls tvungen att följa den nästa dag. Jag tar tips och idéer från den och sedan gör jag ändå som jag vill. Om det var något jag tänkte att jag skulle göra, men inte hann med, så är det inte hela världen. Om jag däremot har en nerskriven planering kommer jag nästan helt säkert känna att dagen blir dålig om jag inte hinner göra en sak som det står i planeringen att jag ska göra. Jag måste alltså hitta ett sätt att skriva planeringen väldigt löst om jag fortfarande ska kunna känna att min dag blir lyckad även om jag inte följer planeringen.


Det tål att funderas på. Kanske i natt i sängen. Om jag kommer fram till något bra sätt att göra det hela på så ska jag nog börja med att skriva ner en planering och förbjuda mig själv att tänka på den när jag ska sova. Jag känner att det skulle vara lättare om man började jobba klockan åtta varje morgon. Då har man första punkten i planeringen gratis: Gå upp halv sju. Nu måste jag ju börja min planering med att länge och väl fundera på vilken tid jag ska gå upp. Om jag ska låta det bero på hur trött jag är på morgonen eller om jag ska tvinga upp mig för att bara hamna framför TV:n eller om jag ska låtsas att det är superviktigt att göra något speciellt just så tidigt på morgonen så att jag faktiskt kommer igång. Om jag lyckas somna på kvällarna behöver jag kanske i och för sig inte tvinga upp mig. Då kanske jag klarar av att gå upp klockan åtta på morgonen för att jag har sovit färdigt. Hoppas!


Av Erica - 8 juni 2009 22:43



Som om en magisk ond fe kom och förtrollade mig blir jag täppt i näsan varje gång jag ska sova. Även om jag har varit frisk och kry hela dagen så kommer täpptheten så fort jag lägger huvudet på kudden. Det är extremt irriterande för det är svårt att somna med täppt näsa.


Kanske har det något att göra med att jag ligger ner istället för att stå eller sitta. Men det kan inte vara bara det för om jag ligger ner på dagen så blir jag inte täppt i näsan. Ibland ligger jag ner i soffan och tittar på TV. Då märker jag inget. När jag ligger i sängen och läser bok märker jag inte heller något. Det är bara när jag ska sova.


Förmodligen ligger jag på något konstigt sätt när jag försöker sova. Ibland ligger jag med hela näsan ingosad mot Totte. Då är det inte konstigt att det inte går att andas. Ganska ofta ligger jag på magen när jag försöker sova. Det brukar jag inte göra när jag tittar på TV eller läser bok. Ansiktet blir ju halvt nertryckt i kudden, så jag skulle inte kunna se TV:n eller boken ordentligt. Det kanske är det som är skillnaden. Näsan blir så nertryckt i kudden att det känns som att jag är täppt i näsan.


Undrar om det går att göra något åt det här. När jag tittar på TV eller läser bok ligger jag ju inte riktigt helt avslappnad. Jag spänner mig för att hålla en position där jag kan se TV:n eller boken ordentligt. Så jag kan ju inte ligga så när jag ska sova. Jag måste slappna av ordentligt. Och då blir jag täppt i näsan. Men inte på riktigt, så det skulle inte hjälpa med nässpray. Det är bara svårt att andas.


Av Erica - 8 juni 2009 19:16



”Dom här” finns det inget som heter i Tottes morfars värld. Han säger ”dessa häringa” varje gång. Det låter så mysigt. Men samtidigt är det synd att jag reagerar på det, för då tappar jag koncentrationen på vad det är han håller på att berätta.


Vi ska vara i Tottes mormors och morfars stuga i fyra dagar nu och bara ta det lugnt och semestra. Jag gissar att jag kommer att få höra en hel del historier berättade av Tottes morfar så det är bara att ställa in sig på den dialekten, lyssna och njuta.


Det känns kul att ha Tottes mormor och morfar som jag kan umgås med nu när min egen mormor och morfar inte finns längre. Det känns verkligen som att jag fick en hel extra släkt på köpet när jag blev tillsammans med Totte. Och det är väl så det ska kännas när det är rätt.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards