Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Erica - 14 oktober 2010 22:15


Om du tycker att barn är fumliga och långsamma när de gör vardagliga saker, så försök göra samma sak med vänster hand eller baklänges. Om du i vanliga fall använder höger hand och gör saken framåt alltså. De är kanske inte så fumliga, barnen, de är bara ovana.


Jag borstade av någon anledning tänderna med vänster hand idag. Det kändes jättekonstigt och gick superlångsamt. Som att lära sig att borsta tänderna på nytt. Det måste ju vara precis så det känns för barnen när de lär sig att borsta tänderna för första gången. Tandborsten kändes som ett konstigt, främmande föremål i munnen och borstandet fram och tillbaka fick jag aldrig riktigt fart på.


Att gå baklänges på ett vanligt golv kan kännas lite svårt och man går helst ganska långsamt också. Inte konstigt att barnen ramlar omkull första gången de försöker gå. Man vet inte var man ska lägga vikten eller hur fötterna beter sig när man lyfter på ena och sätter ner den andra. För att inte tala om att springa baklänges. Det handlar mest om tur om man lyckas hålla sig uppe.


Det här ska jag komma ihåg när jag skaffar barn. Varje gång jag ska lära barnen något nytt så ska jag testa att göra det med vänster hand eller baklänges först. Då får jag förhoppningsvis förståelse för hur det känns för barnet att göra den saken för första gången och kan lättare ge bra tips.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards