Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av Erica - 6 oktober 2013 22:50


Två par av mina skor var i desperat behov av att bytas ut. Jag passade på när jag var hemma med magsjuk Neo, på väg hem från lekparken.


Det ena paret var så slitet att det gått hål på dem. Det är ett par låga skor, inte riktigt ballerina. Jag köpte dem när jag var gravid med Neo, för att mina fötter svullnade upp och dessa var de enda skor som var bekväma för mina redan breda fötter. Som substitut hittade jag ett par ballerinaskor på rea. Jag köpte en storlek för stora eftersom min storlek var slut, men det var nog lika bra för de hade nog inte varit breda nog annars. Precis som mina gamla skor går dessa utmärkt att kliva i och ur utan att böja sig ner. Perfekt! Nu kan jag äntligen kasta de gamla i soptunnan!


Det andra paret luktade väldigt illa inuti. Jag förstår inte varför för jag har normalt inte fotsvett och inga andra av mina skor luktar illa. De här luktade inte heller illa de första tre åren jag hade dem. Kanske är det just det som är problemet, att de är tre år gamla. De hade även börjat läcka in vatten när det regnar. Möjligen är det regnvattnet som luktar. Det är ett par sneakers. Jag hittade ett par sneakers som var väldigt lika mina gamla, fast med en enorm skillnad; De hade hög kilklack! Jag förstår inte varför hälften av alla sneakers på tjejavdelningen hade klack. Hela vitsen är väl att man vill ha bekväma skor. Hur som helst, jag köpte ett par illgula istället. Det är en fräsch, färgglad färg som jag har saknat lite. Nästan allt färglatt man får tag på nuförtiden är rosa eller lila. Annars är det dunkla eller bleka nyanser av blått, grönt eller gult som gäller. Tråkigt!


 


Av Erica - 6 oktober 2013 21:42


Det har aldrig varit min grej att svälja tabletter. När jag var liten brukade jag alltid dricka Alvedon som brustablett om jag hade ont i huvudet. En gång när jag var på mammas jobb och hade ont i huvudet hade hon bara Alvedon i tablettform. Då stoppade jag den i munnen, hällde in vatten och svalde som en tok, men tabletten låg kvar på tungan. Efter tre försök började tabletten lösas upp av vattnet och jag fick ge upp och spotta ut den.


När jag började med p-piller fick jag de minsta som fanns på marknaden för att jag skulle lyckas få i mig dem. Trots det var det inte alltid lätt, men det gick i alla fall. Förutom dessa har jag inte behövt svälja så många piller det senaste deceniet, så jag har klarat mig bra ändå.


Flera gånger har jag försökt få det till en rutin att dricka multivitamin-brustabletter. De är inte äckliga, men inte särskilt goda heller. För att komma ihåg dem har jag druckit dem till frukost, men jag vill egentligen dricka mjölk till frukost. Ibland har jag druckit brustabletten först och sedan druckit mjölk till frukosten, men då har det blivit så mycket vätska i min stackars mage att den bara skvalpar. Det har aldrig lyckats bli en rutin som håller längre än två veckor.


Nu har jag återigen bestämt mig för att ta multivitamintabletter regelbundet, men för att lösa vätskeproblemet tänker jag ta dem som tabletter som man ska svälja. Tabletterna är ungefär fyra gånger större än mina p-piller, så jag förstår inte varför jag gav mig in på det här. Första dagarna gick det nästan lika dåligt som vanligt att svälja tabletterna. Efter att ha hinkat i mig vatten i omgångar lyckades jag till slut få ner dem i strupen. Sedan fick jag dricka ungefär en liter vatten till för att få ner dem i magen, för det kändes som att de satt kvar längst upp i strupen.


Men plötsligt, häromdagen, lärde jag mig hur man ska göra. Det känns helt sjukt att jag inte har kommit på det förrän nu. Och det känns ännu sjukare att jag kom på det nu, alldeles av mig själv, efter så många år. Man måste se till att det inte finns någon luft kvar i munnen när man sväljer vattnet med tabletten!!! Varför har ingen berättat det här för mig!?! När det har gått så dåligt för mig har jag prövat med ännu mer luft i munnen tillsammans med vattnet. Det känns som att tabletten behöver mycket plats för att rymmas när den ska segla på vattnet ner i strupen. Men det är fel! Den ska ju ha vakum för att kunna sugas ner och inte ha något val när vattnet sväljs! Att jag inte har kommit på det tidigare!


Nu ska det bli ett nöje att svälja multivitamintabletter varje morgon innan frukost. En klunk vatten räcker dessutom, så jag får inte i mig för mycket vätska för att sedan kunna dricka min mjölk. Tänk att livet fortfarande kan bli bättre efter 30! Ha, ha!


Av Erica - 6 oktober 2013 21:32


Av min kära make fick jag ett armband i födelsedagspresent. Ett hjärta som det står "Love" på satt redan på armbandet. Sedan fick jag välja ut berlocker för en viss summa pengar själv, varav en skulle vara från Neo. Det fanns hur många fina som helst, men jag är ändå nöjd med mina val. Från Neo valde jag ett hjärta som det står "BEST MOM" på. Han hade säkert valt det om han kunde köpa present själv!


När jag firades i Uppsala fick jag en blomma i rosé av mina föräldrar och ett "E" av min bror och hans flickvän. Det här är verkligen en perfekt present som bara växer och växer!



Av Erica - 6 oktober 2013 20:57


Imorgon är det två veckor sedan jag fyllde 30 år och jag börjar vänja mig vid tanken. Jag känner mig faktiskt lite mer vuxen nu. Det känns lite mer tillåtet att vara ansvarsfull, lite mer okej att flytta till radhuset om två veckor och lite mer rätt att vara förälder. Det är inte så att jag tycker att jag själv har förändrats nämnvärt just på min födelsedag. Det är mer det att jag har mognat och utvecklats de senaste åren och nu har jag uppnått en ålder som har hunnit ikapp med min mognad. Att vara fru, förälder och radhusägare passar en 30-åring bättre än en 20-någonting-åring.


Firad har jag blivit i både Göteborg och Uppsala med god mat, tårta, fest, lekar, bowling, spa, sång och presenter. Det förvånade mig att så många ville komma och fira mig. Och mest förvånade det mig att det var så många fler som ville fira mig i Göteborg än i Uppsala. Jag ser mig fortfarande som en Upplänning som har min familj och många kompisar i Uppsala. I själva verket har jag gift in mig i en familj och stor släkt i Göteborg och skaffat kollegor och vänner i Göteborg som i antalet överstiger de vänner jag har kvar i Uppsala. Det kanske är dags att acceptera att jag är Göteborgare nu. Men min närmaste familj och mina närmaste vänner är och förblir de som finns i Uppsala, hur få de än är.


Här kommer ett urval av bilder från firandet:



Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards