Alla inlägg den 10 december 2009

Av Erica - 10 december 2009 19:00


Den här veckan har jag fått låna en bil, för att ta mig mellan villan där jag bor och lokalerna där jag jobbar. Det har varit riktigt skönt att slippa behöva ta reda på om det går någon buss som man måste vänta på och byta i stan och så. På det viset har det varit riktigt bra att låna en bil. Men det har varit läskigt att köra bil också, så jag är glad att jag bara ska köra en gång imorgon också, och sedan lämna tillbaka bilen.


Jag har klarat att köra riktigt bra, och efter några felkörningar första dagen har det gått bra att hitta också, så egentligen har jag inget att vara orolig för när jag kör. Men ändå är det skönt att det bara är en gång kvar. Jag vågar inte köra mer nu. Om jag har klarat mig såhär bra hittills så kan jag ju inte annat än närma mig tillfället då någonting går fel. Jag lever på lånad tid och känner att jag vill lämna tillbaka bilen nu, medan jag fortfarande kan säga att allt gick bra, att det inte har varit några problem alls att köra.


Det jobbigaste har varit trafiken. Jag har inga problem att manövrera bilen. Om jag är helt ensam på en väg, parkering (full med parkerade bilar) eller till och med brant uppförsbacke med tvär sväng, så går det jättebra. Det är när de andra bilisterna kommer och stör som jag blir aningen stressad. Ingen verkar hålla sig till maxhastigheten på 50-vägarna, och det här får mig att känna att jag antingen är i vägen eller måste köra olagligt. Jag vill inte behöva välja något av det. Dessutom är det väldigt olika hur folk blinkar i de otaliga rondellerna här i stan.


En annan jobbig sak är målen. Så länge jag kör går det bra, och jag får inte alltför mycket panik om jag kör fel heller. Det är bara att vända när tillfälle ges och försöka igen. Men det jobbiga med att sätta sig i en bil, bakom ratten, är att man måste vara igång sedan, ända tills man har kommit fram till målet. Speciellt jobbigt är det om målet är en parkeringsplats på stan och man inte vet om det kommer att finnas några platser lediga. Jag kan liksom inte slappna av förrän jag vet att jag kommer att kunna stanna bilen. När jag har åkt ”hem” till villan har det känts lugnt, för där har jag en egen parkering. Ingen annan tar den platsen, så jag vet att jag kommer att kunna stanna bilen där.


Det sista jag har upptäckt att jag inte gillar med att köra bil är att man inte kan göra någonting annat under tiden. Man kan inte svara i mobilen om det ringer. Man kan inte ta fram plånboken ur väskan och lägga den i jackfickan så att man är förberedd att snabbt springa in och handla något. Man kan inte ta upp blocket och läsa igenom sina anteckningar från jobbet. Man kan absolut inte sova en stund. Man kan nästan inte göra någonting av det man kan göra om man åker buss, eller får skjuts i bil av någon annan som kör. Fast man är i alla fall sysselsatt. På bussen kan det snabbt bli tråkigt om ingen ringer till mobilen, plånboken redan ligger i jackfickan och man inte har några anteckningar att gå igenom. Om man kör hinner man aldrig bli uttråkad. Men nu vågar jag inte köra mer, så imorgon ska det bli skönt att lämna tillbaka bilen.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards