Alla inlägg den 20 december 2009

Av Erica - 20 december 2009 15:15


När en person har dött får man aldrig mer träffa den. Det kan vara väldigt tråkigt om det var en person som man tyckte väldigt mycket om. Men om det var en person som man i vanliga fall inte träffar varje dag, så kan det kännas som att personen fortfarande lever. Så känns det med min mormor ibland. Jag vet att hon är död, men det är inte så jättestor skillnad ändå, de dagar jag är i Göteborg. Jag tänker att hon lika gärna skulle kunna vara i Uppsala istället för död. Jag tänker att jag lika gärna kunde få träffa henne till jul. Fast jag vet ju att det inte kommer att bli så.


De personer som är döda, och man aldrig kommer att få träffa igen, fastnar i tiden. När jag tänker på min mormor och tänker att hon lika gärna kan vara i Uppsala, tänker jag att hon ser ut precis som hon gjorde alldeles innan hon dog, och beter sig likadant som hon gjorde alldeles innan hon dog. Förutom att hon är död så är hon precis likadan som när hon levde. Det här får mig att må bra ibland. Att få tänka att hon är som vanligt. Vi är bara inte i samma stad.


Värre är det med människor som man har tyckt om en gång i tiden, men som fortfarande lever. De kan ha ändrats hur mycket som helst. Någon som man brukade leka med när man var liten eller har varit tillsammans med förut, går det inte att låtsas att de fortfarande är som förut, fast bara i en annan stad. Om man fortfarande träffar dem ibland, och de visar upp sitt nya jag, kan man inte ha kvar den gamla bilden också i huvudet. Tiden går och folk ändras. Det här kan också kännas bra ibland, så att man slipper fortsätta tycka om folk som har ändrats och man inte vill tycka om längre. Man slipper sakna den de en gång var, för man kan inte riktigt komma ihåg hur det var.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards