Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Jag är bättre än jag tror

Av Erica - 17 december 2009 17:45


Ibland på jobbet, när jag ägnar en timme åt att kopiera upp papper, känns det som att de kunde byta ut mig mot precis vem som helst. Att kopiera är inte en av mina favoritarbetsuppgifter. Jag tycker bättre om att planera, samordna och fixa. I fixa ingår i och för sig kopiering ibland, men inte i en hel timme.


Men när jag känner mig som mest utbytbar, när jag står där och kopierar, tänker jag på hur fel det faktiskt har blivit varje gång någon annan har försökt sköta kopieringen. En kollega lyckas aldrig få kopiatorn att fungera. Hur han än beter sig vill den inte. Om kopiatorn är minsta lilla tjurig (och kopiatorer är ofta ganska tjuriga) så vet han inte vad han ska göra. Han blir bara frustrerad och ber mig om hjälp. Är jag inte på plats ringer han till och med mig och ber att jag ska guida honom per telefon för att få igång kopiatorn. Så även om jag inte tycker att det är någon match att kopiera, så går det nog inte att sätta vem som helst på jobbet. Utan att tänka på att det är något speciellt jag gör, så får jag ju ändå kopiatorn att fungera till slut, genom att starta om, hålla i papperet tills det åker in, eller lägga papperet med texten åt rätt håll.


En annan kollega lyckas aldrig riktigt bra om jag låter honom själv häfta ihop papperen när de är kopierade. Han samlar ihop dem lite slarvigt och häftar, helt enkelt. Och nog för att papperen sitter ihop, men det ser ju inte snyggt ut. Det kan skilja en hel centimeter på hur papperna ligger både i sidled och höjdled, och ofta ligger de även snett i förhållande till varandra. Om papperna var hålade innan han häftade ihop dem kan man glömma att försöka sätta in dem i en pärm. Det finns inte ett enda hål som sitter på samma ställe som ett annat. Och om de inte var hålade innan så blir det väldigt svårt att håla dem efteråt. Man har ingen rak kant att gå efter när man för in den häftade pappersbunten i hålslagen. Och om man lyckas få till hål så är det ändå garanterat något papper som sitter så fel att det sticker ut ur pärmen ändå.


Den tredje kollegan som har försökt sig på kontorsarbete, gjorde fel ungefär varannan gång han använde hålslagen. Jag brukade skjuta in mätskenan på hålslagen för att jag hade ett så litet skrivbord på kontoret i Uppsala. Så när han lånade hålslagen var han tvungen att dra ut mätskenan först. Och som sagt, ungefär varannan gång, drog han ut den till fel längd. Så när man skulle sätta in papper som han hade hålat i en pärm så var det ofta gott om plats ner till nederkanten av pärmen, men alla papper stack ut ovanför pärmen. Inte så effektivt.


De här männen är väldigt bra på helt andra saker på jobbet, så jag menar absolut inte att de är inkompetenta på något sätt. Men det känns skönt att bli påmind ibland om att även när jag gör en så simpel sak som att kopiera, gör jag det för att det är mitt område som jag är mycket mer kompetent än mina kollegor på. Jag står inte bara och kopierar för att jag var den enda som hade tid. Jag gör det för att det är jag som gör det bäst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards