Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Erica - 10 oktober 2009 08:30


Min bank gav mig detta felmeddelande när jag skulle föra över pengar mellan mina konton på bankens hemsida: ”Från konto och till konto kan inte vara samma.” Jag är villig att hålla med. Det verkar dumt att föra över pengar från ett konto till det kontot. Effekten uteblir. Inga pengar flyttas. Jag är glad att de sa nej till det. Men jag hade förstås bara glömt att byta ut mitt förvalda konto mot mitt andra konto i ena rutan. Det var inte så att jag faktiskt hade tänkt föra över pengar från och till samma konto.


Det låter nästan som att de tror att man har velat föra över pengar från och till samma konto när de skriver så, ”kan inte vara samma”. Men rimligen är det många fler som stöter på det här felmeddelandet när de bara har skrivit fel. Man kanske skulle kunna tänka sig: ”Du har råkat skriva samma konto till och från.” istället. Men det låter inte lika informativt. Det är nog bäst med det felmeddelande de har. Då vet man vad som gäller.


Fast jag blev inte i första hand upplyst om att från konto och till konto inte kan vara samma när jag fick det meddelandet. Det visste jag nog redan om jag hade tänkt efter. Jag blev framförallt upplyst om att jag hade råkat skriva samma konto till och från. Jag blev indirekt upplyst om det, i och med att jag förstod att de inte skulle meddela mig om att kontona inte får vara samma om jag hade skrivit olika konton. Alltså fungerade felmeddelandet på önskat sätt, fast bara för att jag har en förmåga att tänka vidare.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards