Alla inlägg den 1 november 2009

Av Erica - 1 november 2009 23:15


Sport är inte min grej. När jag var liten gjorde jag allt för att komma undan, och idag är jag så ointresserad man bara kan vara av de flesta sportsändningar på TV. Fysisk aktivitet har jag inget emot. Jag gymmar gärna och har hållit på med cirkus hela min uppväxt. Men där har det inte funnits något tävlingsmoment med i bilden, så man kan inte kalla det sport.


Tävlingar har jag egentligen inte heller något emot. Jag gillar att spela sällskapsspel eller tävla mot varandra på TV-spel. Men av någon anledning tycker jag inte om sport. Speciellt inte att titta på sport. Det blir man ju inte ens vältränad av.


Oftast brukar jag kunna strunta i att sport finns, genom att bara inte titta på den kanal som sänder matchen i fråga. Då och då måste jag förklara för folk att jag inte ens vet vilken sport de pratar om, när de frågar om jag ska se matchen ikväll, men det går ganska smärtfritt.


Idag däremot har det faktum att fotboll existerar, ställt till så mycket besvär för mig att jag inte bara struntar i fotboll, utan till och med aktivt hatar fotboll.


Något fotbollslag från Göteborg spelade mot något lag från Stockholmstrakten idag. Matchen spelades i Göteborg. Så mycket visste jag ofrivillig redan när jag vaknade upp i morse. Att jag inte brydde mig ett dugg om vilket lag som vann visste jag också. Att det skulle vara fullt med fotbollsfans på stan hade jag kanske kunnat lista ut om jag hade tänkt efter. Men att åtta av tio in- och utgångar till och från Centralstationen i Göteborg skulle vara avstängda på grund av matchen hade jag inte kunnat gissa hur många försök jag än fick på mig.


De dörrar som var öppna var inte direkt de största dörrarna heller, så det var långa köer för att ta sig fram. Det tog säkert en kvart längre tid att ta sig igenom stationen än vad det brukar göra. Och eftersom jag åker tåg så ofta att jag kan utantill hur jag ska gå, så tyckte jag inte att det fanns någon anledning att åka in till stationen med något mer än en kvart till godo. Med andra ord hann jag precis med tåget. På grund av en fotbollsmatch som jag inte vill ha någonting med att göra. Hemskt!


Inte nog med det, var det heller. När jag hade bytt tåg i Stockholm lyckades jag hamna i samma vagn som ett par fulla fotbollsfans. När jag precis hade tagit av mig jackan, plockat fram tågbiljetten och min apelsinjuice, ställt ifrån mig resväskan och börjat läsa min tidning, då började dessa två idioter sjunga på en ramsa. Ramsan bestod av tre meningar. Så fort de hade sjungit klart började de om och sjöng samma ramsa igen. Sedan höll de på så, nonstop, om och om och om och om och om och om igen. Och igen. Och igen.


När konduktören var i vagnen sjöng de inte lika starkt, men de tystnade aldrig. När konduktören sedan gick tog de i mer än vanligt. De verkade aldrig tröttna. Jag förstår inte hur de själva eller någon annan i vagnen stod ut med att höra dessa tre meningar om och om igen. Jag blev i alla fall galen efter 25 minuter och packade ihop mina saker och gick och satte mig i en annan vagn. Det gick inte att tänka. Det gick inte att läsa tidning. Det gick bara att hata.


Fotbollsfansen får tro att jag bytte vagn för att jag hejar på ett annat lag, om de vill. Men jag bytte vagn för att jag inte hejar på något lag, men tycker att alla som sitter och högljutt stör andra människor i en tågvagn borde utrotas.


Jag tror att många accepterade dem för att de var fotbollsfans. Om jag hade satt mig nykter och sjungit Bä, bä, vita lamm, på samma ljudnivå så känns det som att någon hade sagt till mig. Eller i alla fall sagt till konduktören.


Tänk så mycket bättre mitt liv hade varit, speciellt idag, om fotboll inte fanns. Det är inte mycket idag som har pekat åt att jag ska ändra uppfattning. Jag tänker helt enkelt fortsätta med att hata fotboll.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards